DFDS opjusterer
Den fine omsætningsfremgang ændrer dog ikke på forventningerne til resultatet før skat. Her regner DFDS fortsat med ligge på 400 mio. kr.
Der er fremgang i kvartalsregnskabet en forbedring i nettoomsætning fra 1,7 mia. kr. i 3. kvartal sidste år til godt 2 mia. kr. i år. Dermed bliver resultatet før skat i tredje kvartal 239 mio. kr. mod 178 mio. kr. i samme periode sidste år.
Også fragtmængder var højere i 3. kvartal end forventet
Udviklingen i fragtmarkedet i Nordsø-området var generelt positiv i 3. kvartal på baggrund af en fortsat god udvikling for de fleste økonomier i området. Derudover bidrager den tyske vejskat til at øge aktivitetsniveauet i visse trafikområder, lyder det fra DFDS, som også når det gælder Østersø-området kan melde om positiv markedsudvikling. Det skyldes den stigende samhandel mellem på den ene side Skandinavien og på den anden side Rusland, Baltikum og Østeuropa i øvrigt.
ChaufførmangelMarkedet for søtransport i både Nordsøen og Østersøen blev desuden positivt påvirket af mangel på chauffører på grund af høj indenlandsk aktivitet og stramninger af køre-/hviletidsbestemmelser, fremhæver DFDS.
Konkurrenceniveauet i rejsemarkedet var fortsat højt i 3. kvartal drevet af lave prisforvent-ninger i markedet, men forbrugernes købekraft er dog fortsat god særligt i de skandinaviske lande, hvilket afspejles i et højere forbrug ombord.
For fragt- og ro/pax-aktiviteterne gælder, at antallet af transporterede lanemeter fragt steg med 16 procent i 1.-3. kvartal i forhold til den samme periode sidste år.
På Nordsøen medvirkede købet af HumberBridge (Gøteborg-Killingholme) primo andet halvår 2005 til at øge mængderne. Dertil kommer øgede mængder fra industriel logistik, især papir og biler. Resultatudviklingen for de fleste ruter var positiv og bidrog til områdets resultatfrem-gang.
PapirkontrakterI Østersø-området var aktivitetsniveauet generelt højt og endvidere understøttet af en ka-pacitets.udvidelse på BalticBridge, åbningen af NevaBridge i september 2005 og overtagelsen af Scandlines? 50 procent andel af DFDS LISCO Line primo 2006.
Aktivitetsniveauet var også højt i DFDS Lys Line, hvilket blandt andet kan henføres til øgede papirmængder fra logistikkontrakter.
Derudover medførte samarbejdsaftalen med rederiet Samskip højere mængder, oplyser DFDS, som tillige har fået godkendt købet af 100 procent af aktiekapitalen i Norfolk Line Containers BV i august af de tyske konkurrencemyndigheder. Selskabets navn er ændret til DFDS Container Line BV og indgår i regnskabet med virkning fra 1. oktober 2006.
Russisk satsningDesuden overtog DFDS Tor Line overtog i 3. kvartal 40 procent af agenturselskabet for SCF DFDS Line, der driver en fragtrute mellem Skt. Petersborg og Kiel.
I 4. kvartal udvides RailBridge, der sejler mellem Klaipeda og Sassnitz, med et anløb i Baltijsk i Kaliningrad, hvor der ligeledes åbnes et nyt kontor i 4. kvartal.
Det er endvidere planlagt at øge kapaciteten på HansaBridge, der sejler mellem Riga og Lübeck, ved indsættelse af yderligere et ro/pax-skib primo 2007.
Det sker på baggrund af forventninger om fortsat høj vækst i den russiske og de omkringlig-gende landes økonomier, oplyser DFDS.
-----