23948sdkhjf

Blå vækst i Esbjerg

- Et rig-anløb kan betyde en omsætning for havnen og området på omkring 100 millioner kr., fortæller havnedirektør Ole Ingrisch, Esbjerg Havn, der har udviklet sig til Danmarks offshore havn.

Det lyder af meget, men når man ser de omkring 100 meter lange jack-up ben og den næsten komplette fabrik med maskineri i adskillige etager omgivet af en troldeskov af rør, som udgør bore-riggen Mærsk Giant, er det måske nemmere at forstå, hvordan taxameteret kan tikke så hurtigt.

Men Esbjerg var i sin tid hurtigt til at omstille sig til olie-eventyret, som har givet stor aktivitet ud over den traditionelle havnetrafik, som Esbjerg også har udviklet.

Bestyrelsen for Esbjerg havn har netop besluttet at bevilge 40 mio. kr. til en udbygning af Australien-kajen.

Arbejdet sættes i gang fra midten af næste år, og kajen dimensioneres som en multi-purpose-kaj til både projektgods, bulk og rig-anløb. Denne investering igangsættes samtidigt med den seneste store investering på Esbjerg Havn, hvor man i øjeblikket er i gang med at etablere en ny ro-ro kaj til ca. 60 millioner kroner.

Alene i september i år blev der i Esbjerg sat ny godsrekord med 500.000 tons over kaj ? på bare en enkelt måned.. Udviklingen i de stigende godsmængder indfrier Esbjerg Havns forventninger både i det korte perspektiv og i forhold til de delmål, der ligger til grund for havnens masterplan, siger Ole Ingrisch.

Det er kun 136 år siden, at det hele var sandstrand og klitlandskab. I dag har havnen udviklet sig som et internationalt multimodalt transportcenter en vigtig skandinavisk havneport til hele verden. Med et samlet areal på 3,5 mio. kvadratmeter har havnen stor kapacitet til en fremtid med ro-ro og lo-lo trafik, projektgods, offshore-aktivitet,

fiskeri og food-industry i fokus.

Igennem de sidste par år er der startet fire ny skibsruter ud af Esbjerg med deraf følgende vækst på trailere og containere.


Tung bruger

Det er tilstedeværelsen af Maersk Contractors i Esbjerg, som en af de tunge brugere af havnen, der er med til at holde offshore aktiviteten oppe på højt niveau. I alt beskæftiger offshore branchen mellem 5.000 og 6.000 mennesker i området, som tilsammen skaber en omsætning på 6-7 mia. kr.

Og hvis Maersk Giant ligner en kæmpe, som den ligger ved kajen i Esbjerg, så er den kun en svag afglans af de olieborerigge, som Maersk Contractors, har i ordre i fjernøsten. Nogle af dem bliver så store, at Mærsk Giant med lethed kan stå på dækket af dem.

Der er bl.a. tale om seks nye højeffektive jack-up rigge der kan stå på langt større dybder end de nuværende og tre nye dybtvand semisubmersibles, som er flydende borerigge.

Mærsk Olie og Gas har vedtaget at intensivere efterforskningen på olie- og gasfelter i Nordsøen, og samtidig vil Maersk Contractors investere 17 mia. i nye rigge til brug verden over. Selv om Maersk Contractors ikke hører til de største set på verdensplan er det allerede ambitionen, at blive en af de førende på sit felt.

- Ligesom skibsfarten har olieindustrien oplevet en stor vækst i de senere år, siger direktør Claus Hemmingsen, Maersk Contractors om baggrunden for, at man har igangsat det store nybygningsprogram.


Isbrydning

Også for det SvitzerWijsmuller ejede vagtskibsselskab Esvagt A/S, spiller Esbjerg en central rolle som base for selskabets vagtskibe. Selskabet er i gang med en større ekspansion i Nordsøen og skal ifølge administrerende direktør Ovin H. Carlsson i 2010 indtage en førende global position.

Med erfaringer fra privatiseringer i Norge og Finland inden for kystvagten og isbrydning er det Ovin H. Carlssons håb, at kunne gøre lignende statslige operationer i Danmark.

For staten vil det ifølge Ovin Carlsson resultere i betydelige besparelser, fordi man vil kunne tilbyde nogle nye kombinationsmuligheder og nye synergier.

Et af områderne er isbrydning, hvor de danske havne er mindre tilfredse med at skulle betale op mod 35 mio. kr. i isafgift, selv om der ikke er det store behov for isbrydere i vore dage, hvor mange skibe er stærkere end statsisbryderne. Også statslige opgaver som redningtjeneste har Esvagts interesse i. Som vagtskibs operatør på olie- og gasfelterne i Nordsøen er Esvagt toptrænet i rednings-operationer ? og kan med deres fast rescue både hente en person, der er røget overbord fra en rig eller olieplatform op af vandet på tre minutter fra det øjeblik, alarmen går.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063