Sådan styres sikkerheden
SMS står ikke for en meddelelse mobiltelefonen men i denne forbindelse for Safety Mangement System. Det en helt nyudviklet hjemmeside, der skal fungere som et vigtigt værktøj i dagligdagen for såvel vognmænd som firmaer, der udfører farliggodstransporter.
Konsulent Bent Bejstrup fra DTLs servicekontor Region Hovedstanden, udtaler til Danmarks Transport-Tidende, at der er tale om et virkeligt unikt stykke it-værktøj, ja faktisk en aktiv tjekliste, som kan holde styr på såvel materiel som personale.
Hjemmesiden indeholder et væld af vigtige oplysninger og relevante kontakter ved udførsel af farlig godstransporter.
På infosiden er der også en spiseseddel på et dagligt eftersyn, kontrol af diagram, procedurer for håndtering af uheld, og meget andet, der kan være med til at gøre transporten mere sikker.
En menu er alarmlisten, hvor der altid står den aktuelle dato, så man automatisk får eventuelle alarmer om snarlig udløb af certifikat eller godkendelsesdatoer. Indtaster man en dato lidt længere ude i fremtiden, vil man hurtigt kunne se, hvad der snart skal fornys.
Derudover indeholder hjemmesiden også to databaser, en materielfortegnelse samt en personaledatabase.
For materiellets vedkommende betyder det, at man i god tid før en eventuel ADR.godkendelse løber ud, får en e-mailalarm og tilsvarende for enkeltudstyr som f.eks. ildslukkere, hvor det er vigtigt, at de altid er på den rigtige side af en godkendelsesdato.
For personalets vedkommende vil systemet kunne opbevare informationer om, hvilke certifikater medarbejderne er i besiddelse af, og tilsvarende vil der komme alarmer inden certifikaterne løber ud.
Åbner efter nytår
Den nye hjemmeside, der har navnet www.sms-dtl.dk, skal løbe af stablen i begyndelsen af det nye år. Lige nu køres der test på siderne, og Danmarks Transport-Tidende har fået lov at prøvekøre systemet.
Som noget meget vigtigt kan virksomhedens sikkerhedsrådgiver ved hjælp af en aktiv administrationsdel hurtigt danne sig et overblik over virksomheden, og dermed have føling med om alt er, som det bør være.
Det er rent faktisk sikkerhedsrådgiveren (administratoren), der bestemmer, hvilke checklister og procedurer hver enkelt kunde på systemet skal have adgang til. Desuden kan man uploade helt specielle ting til virksomheden inde på rådgiverens personale- eller materieloversigt.
Tankvognstransportører
Tilsvarende kan brugeren i den enkelte virksomhed også bruge hjemmesiden til at se, om man kan udføre specifikke transportopgaver. ADR-lovgivningen bliver tilgængelig som link til aktuelle sider, og sikkerhedskortene bliver også tilgængelige for alle tilknyttede kunder.
Når virksomhederne melder sig til, får de naturligvis en stor opgave med at få lagt alle informationer ind i systemet, men når det er gjort, har man også mulighed for hele tiden at være på forkant med udviklingen.
Ifølge ADR-2007 skal tankvognstransportører have en ?Tankmappe? på hvert enkelt tankkøretøj. Denne tankmappe skal også kunne udleveres til den kompetente myndighed, hvis den måtte ønske det. Hvis tankvognsfirmaet har alle sine tanke liggende i systemet, er det kun at give myndigheden adgang til virksomhedens side, så kan de få alle oplysninger om tankene.
Tankvognmanden får samtidig mulighed for at lave sporbarhed af sine tanke, hvilket betyder, at han også er på forkant med sikringsbestemmelserne i ADR's kap. 1.10
Også for eksterne kunder
Interessant nok vil det nye værktøj ikke være forbeholdt medlemmer hos DTLs regionskontorer. Alle interesserede kunder kan være med.
Bent Bejstrup fortæller, at flere olieselskaber, hvor nogle af dem ikke længere selv har rullende tankmateriel, vil være kunder. Man skal betale et tilslutningsgebyr, og derefter bliver der tale om et årligt gebyr. Der vil være en pris for virksomheder med medarbejderantal op til ca. 20 og for meget store virksomheder vil der blive en anden pris.
Om udviklingen af hjemmesiden siger Bent Bejstrup, at det har kostet et sekscifret beløb, bl.a. fordi man er nødt til at have helt sikre programmer, der kan beskytte de enkelte virksomheders informationer. Der vil komme til at ligge rigtig mange oplysninger om såvel materiel som personalets certifikater m.v. i systemet, og derfor skal det være et helt lukket program.
Hjemmesiden repræsenterer et stykke professionelt værktøj som ingen andre programmer vil være i stand til at hamle op med over for brugerne.
-----