Sverige marcherer frem i 2006..
Ligeledes her i efter året nød Stockholm Arlanda godt af nyheden om både Cathay Pacific og Korean Air Cargo som nye Jumbo-fragterselskaber. Det var en kærkommen begivenhed i Stockholm, der ellers har været præget af stagnation på fragtområdet gennem lang tid.
En nyhed var det også, at Icelandair Cargo nu fra november har lagt to ugentlige Boeing 757 fragterruter fra Jønkøping i Sverige til Charlotte og New York i USA. De drives af DSV Air & Sea for en række svenske storkunder, der lægger vægt på direkte trafik på fly ud af Sverige. Lufthavnen forventer oven i købet, at der inden udgangen af året er lagt endnu en afgang til fartplanen, og ligeledes håber man på også at få import ind i tillæg til dagens eksporttrafik.
FragtvækstGøteborg Landvetter er også i stærk vækst på fragtområdet. Her vil man fra årsskiftet være oppe på hele 14 ugentlige jumbofragter-afgange, nemlig syv med Emirates SkyCargo Boeing 747-400F, fem med Lufthansa Cargo?s MD-11F og to med Cargolux? Boeing 747-400F i samarbejde med Finnair.
Derimod har det knebet med at tiltrække ny fragtertrafik til Københavns Lufthavn, der oven i købet måtte se to af de tidligere fem ugentlige Boeing 747-400F afgange ved Korean Air Cargo blive flyttet til Stockholm. Singapore Airlines Cargo er dermed fortsat lufthavnens anker på luftfragtens område, og selskabet har i dag otte ugentlige afgange.
-----