Betaler for højresvingskampagne
I den nylige rapport fra Haverikommissionen om ulykker med højresvingende lastbiler var der klare anbefalinger om målrettede kampagner til chauffører, vognmænd og cyklister, som en vigtig indsats for at få nedbragt antallet af disse ulykker.
Kampagnen, der lanceres til foråret, skal give cyklisterne meget større forståelse for deres sårbarhed i forhold til højresvingende lastbiler og give enkle klare anvisninger på, hvordan de skal placere sig for at undgå ulykkerne. Målrettede indsatser over for lastbilchauffører skal hjælpe chaufførerne til at indøve rutiner, som sikrer bedre udsyn og spejlindstilling samt orientering ved svingning.
Rådet for Større Færdselssikkerhed, Færdselsstyrelsen og reklamebureauet DDB skal stå for kampagnen, hvor Dansk Transport og Logistik, 3F og Dansk Cyklist Forbund bliver vigtige medspillere.
Stor og effektiv kampagne
Transportminister Flemming Hansen siger om kampagnen og om gaven:
- Informationskampagnen vil følge den måske vigtigste anbefaling i Havarikommissionens rapport, og ligger fint i tråd med den trafiksikkerhedspolitiske strategi, som jeg lancerede i juni måned. Én ulykke er stadig én ulykke for meget, og vi skal arbejde målrettet videre med at forbedre trafiksikkerheden også for andre trafikanter.
- Det er vigtigt, at vi alle passer godt på hinanden i trafikken, og i særdeleshed er meget opmærk¬somme på de forhold, der er særlig farlige - ikke mindst i forbindelse med højresvingsulykkerne.
- Derfor glæder det mig meget, at det takket være Fondens gave er muligt at få en stor og effektiv kampagne, siger Flemming Hansen.
Nu har vi chancen
Hos DTL som har været blandt forkæmperne for øget indsats over for højresvingsulykkerne er der glæde over gaven fra A.P. Møllen fonden, som opfattes som en hjælpende hånd:
- Nu har vi en unik chance for at gøre noget effektivt mod højresvingsulykkerne, og vi glæder os til, bl.a. sammen med Rådet for Større Færdselssikkerhed, at få udtænkt nogle gode ideer til at få informeret cyklister og chauffører om det, som det hele handler om ? forståelsen af den komplicerede svingningsproces for en lastbil i forbindelse med et højresving, siger projektchef Niels Erik Nielsen, DTL.
Han håber på, at kampagnen vil blive anderledes og banebrydende ? og glæder sig over det flotte beløb fra A.P.-Møller-fonden, som gør, at der bliver mulighed for at lave en slagkraftig kampagne.
- Der må og skal øget fokus på højresvingsulykkerne, for selv om der har været stor fokus på den type ulykker, er der fortsat et klart behov for oplysning, fx over for udenlandske chauffører, som ikke er vant til de mange cyklister i byerne, siger Niels Erik Nielsen.
Også FDL udtrykker glæde over gaven men kritiserer transportminister Flemming Hansen for ikke for længst at have skudt penge i projektet og efterlyser i øvrigt TV-spots om højresvingsulykker i perioden, indtil kampagnen starter.
-----