Modullandkort med huller
Regeringens trafikforlig i forbindelse med finansloven for 2007 åbner for alvor op for modulvogntog på danske veje. Men samtidig står det klart, at forliget har alvorlige omkostninger for de logistiske knudepunkter, der ikke har fået plads på det module danmarkskort.
Det gælder blandt andet på den håndfuld danske havne, der ikke er nævnt i forligsteksten. En af dem er Køge Havn og dermed også det tilhørende Skandinavisk Transportcenter uden for byen.
Derfor inviterede havnen i forrige uge medlem af Folketingets trafikudvalg Carsten Nonbo (V) til at se nærmere på faciliteterne på havnen og i transportcenteret.
- Hvis vi ikke får mulighed for at køre med modulvogntog mellem motorvejen og havnen, ender vi en situation, hvor Køge Havn ikke er en aktiv del af det danske transportnetværk. Vi vil miste omsætning, og lokalområdet vil miste arbejdspladser, sagde direktør Thomas Elm Kampmann.
Situationen for Køge Havn og Skandinavisk Transportcenter er siden offentliggørelsen af trafikforliget blevet yderligere kompliceret ved, at motorvejsbroen ved afkørsel 32 ? der er både havnens og transportcenterets adgangsvej til motorvejen ? formentlig ikke er stærk nok til at bære de op til 60 tons tunge modulvogntog. Dermed vil selve transportcenteret, der ligger klods op af motorvejen, heller ikke kunne modtage trafik med modulvogntog.
- Oplysningen om, at motorvejsbroen ikke kan holde til modulvogntog er kommet som en stor overraskelse for os. Det er et problem, som må løses permanent ? enten ved en forstærkning af den nuværende motorvejsbro, hvis det er teknisk muligt eller ved opførelsen af en helt ny bro, sagde Thomas Elm Kampmann.
Prisen for en ny motorvejsbro ligger angiveligt på omkring 25 mio. kroner, og det vil tage mellem et og to år, at føre en sådan løsning ud i livet.
Gevinst eller tab
Thomas Elm Kampmann ville ikke gætte på de økonomiske konsekvenser, hvis ikke Køge Havn og transportcenteret kommer med på det modul-landkortet.
- Det er umuligt at sige. Men et fingerpeg er en af virksomhederne på transportcenteret, stålgrossisten Lemvigh-Müller & Munck, der i dag sender tre lastvognstog fra Randers til lageret på transportcenteret om ugen. Hvis de kunne anvende modulvogntog, så ville de kunne nøjes med to vogntog, hvilket vil svare til en besparelse på omkring en halv million kroner årligt, sagde Thomas Elm Kampmann.
Carsten Nonbo fastslog, at trafikforligets liste over havne, der indlemmes i det udvidede modulvogntogsforsøg, ikke er fast.
- Det handler om, at plukke de lavest hængende frugter først. Vi kommer aldrig i gang med at køre med modulvogntog, hvis alle interesserede havne og andre trafikknudepunkter skal med, før vi går i gang. Men det betyder absolut ikke, at de ikke kan komme med senere. I betragtning af Køge Havn og transportcenterets stigende betydning for godstransporten i Hovedstadsområdet og Øresundsregionen i det hele taget, så der det naturligt, at de forhindringer der er i dag, bliver fjernet hurtigst muligt, sagde Carsten Nonbo.
Han mente i øvrigt, at listen med de 10 navngivne havne, langtfra var endeligt vedtaget. Carsten Nonbo udtrykte desuden forundring over, at motorvejsbroen ikke kunne bære modulvogntog, der har væsentligt lavere akseltryk end de nuværende vogntogstyper.
- Men her må vi under alle omstændigheder holde os til eksperternes vurderinger, sagde Carsten Nonbo.
-----