Overblik over ADR2007
Rågivningsvirksomheden Cantells seminar om ADR-Konventionen 2007, der blev afholdt på Hotel Nyborg Strand i forrige uge, tiltrak 65 tilhørere.
Jesper Hornum, Cantell, startede seminaret med en gennemgang af ændringerne i den nye version af ADR-Konventionen.
Han startede med ændringerne i undtagelsesbestemmelserne, herunder for transport af tomme urensede tanke og inden for multimodale transporter. Den nye konvention rummer en række overgangsbestemmelser ? herundder omkring gamle faresedler, indførelsen af et tankregister og mærkning. Samtidig forsvinder fritagelsen af chauffører på køretøjer under 3,5 tons.
TunnelrestriktionerDer indføres restriktioner på passage af tunneler med farligt gods på ladet. Alle tunneler skal kategoriseres i fem tunnelkategoriklasser af de lokale/nationale myndigheder. En tunnels kategoriklasse kan variere afhængigt af hvilet tid på døgnet, der er tale om, således at en tunnel reelt kan have flere tunnelkategorier. Kategoriseringen vurderes ud fra tre hovedfareområder: eksplosioner, giftige gasser og ustabile væsker, og endelig brandfaren.
De fem tunnelkategorier strækker sig fra kategori A, hvor der ingen begrænsninger er, til kategori E, hvor praktisk tage alle typer farligt gods er pålagt restriktioner.
- Det er vigtigt, at man ikke overvurderer konsekvenserne af de nye bestemmelser omkring tunnelkategorierne. Der er indført en overgangsordning frem til 2009, så de her ændringer kommer ikke til at ske over en nat. Men det kræver naturligvis en tilpasning i planlægningen og afviklingen af transporterne, siger Jesper Hornum.
Han vurderer, at der næppe vil ske forandringer i reglerne omkring passage af danske tunneler.
Der indføres en særlig skiltning i forbindelse med tunnelrestriktionerne.
Samtidig ændres stoflisten, så der fremover skal påføres det eller de transporterede stoffers tunnelrestriktionskoder. En opgave som påhviler chaufføren, da konventionen ikke stiller krav om, at afsender skal angive tunnelrestriktionskoderne.
- Det betyder reelt, at chaufføren forud for passage af en tunnel skal gennemgå sine transportdokumenter, slå stofferne i håndbogen og derefter beregne den kode der skal tildeles hans læs, forklarede Jesper Hornum.
Derudover skal vognmænd og disponenter naturligvis tage højde for tunnelkoderne ved ruteplanlægning og fragtkalkulationer.
Det vil føre for vidt, at gennemgå hele Jesper Hornums gennemgang af ændringerne i ADR-konventionen her. Men han gennemgik blandt andet de ændringer, der er foretaget omkring klassifikationsbestemmelserne.
Den officielle danske version af ADR-Konventionen 2007 forventes at være færdig i starten af 2007.
GræsrødderPer Boje Christensen fra Viking Life-Saving Equipment A/S i Esbjerg, der producerer redningsflåder, redningsveste og -dragter, samt evakueringssystemer, gav en præsentation af farligt gods problematikkerne set fra brugersiden. Han gennemgik både forholdet til leverandører og transportører, samt uddannelse af personale.
Herefter overtog Allan Thomsen fra Beredskabsstyrelsen. Han deltager som Danmarks repræsentant i det internationale arbejde i FN og EU, som videreudvikler reglerne i ADR-Konventionen.
Allan Thomsen gennemgik ?lovgivningsprocessen? i og imellem de internationale og nationale myndigheder. Endelig fortalte han hvordan man som bruger har mulighed for at påvirke lovgivningsarbejdet via nationale myndigheder som Justitsministeriet og nationale brancheorganisationer, der så påvirker eksempelvis FN-apparatet via deres internationale paraplyorganisationer. Allan Thomsen sluttede af med at give eksempler på både dårlige og gode argumenter, hvis man vil påvirke beslutningstagerne i ind- og udland.
Det var første gang Cantell arrangerede et seminar af denne type og Jesper Hornum var meget tilfreds med fremmødet.
- Vi har allerede haft forespørgsler på, hvornår vi laver et nyt. Det bliver dog nok først i slutningen af foråret, når ikrafttrædelsesdatoen for konventionen nærmer sig. Det er svært, at samle så mange kompetente kræfter på farligt gods området på en gang, siger Jesper Hornum.
-----