Norge indfører nye længdebestemmelser
Den norske vognmandsforening NLF har siden juli 2000 kæmpet for at få sat totallængden op - og det er nu endelig lykkedes.
På en pressekonference den 28. november sagde samferdselsminister Liv Signe Navarsete, at den ønskede ændring af de nationale vogntogslængder nu er vedtaget.
For påhængsvogntog er den maksimal tilladte vogntogslængde herefter 19,5 meter, mens den tilsvarende maksimallængde for sættevognstog er 17,5 meter.
Ændringen er sket uden, at man har ændret på de gældende EU-regler for lastelængde. Dermed medfører de nye længdebestemmelser ingen ændringer i konkurrenceforholdene.
Farvel til kærrerÆndringen vil medføre, at man kan benytte mere sikre køretøjer med væsentlig bedre køreegenskaber og større fremkommelighed.
Dermed opnår man en højere trafiksikkerhed, som samtidig gør det muligt at fragte gods i lastede 25? containere, der kan køres på vogntog, hvor man kan anvende rigtige påhængsvogne i stedet for kærrer, der ifølge de norske vognmænd er mindre egnede på de norske veje. Det samme er tilfældet med sættevogntogene, hvor man nu har mulighed for at benytte rigtige treakslede trækkere med drivakslen forrest i bogien i stedet for de mindre egnede pusher- eller twinsteertrækkere.
I en udtalelse fra den norske vognmandsorganisation siger man nemlig, at mange norske trafikanter har prøvet at holde i kø en vinterdag på en bakke bag en trækker, der er uegnet til norske forhold. Med de ændrede totallængder kan transportfirmaerne anvende trækkere med en fornuftig akselafstand, hvorved man opnår en bedre retningsstabilitet. På længere sigt regner nordmændene med at det nye tiltag vil medføre færre køretøjer som kører i grøften og dermed færre bjærgninger.
Sejr til sund fornuftVi har spurgt et par danske vognmænd om deres syn på ændringen af længdebestemmelserne i Norge. En af vognmændene siger til Danmarks Transport-Tidende, at han tager hatten af for at praktisk viden og sund fornuft har vundet over umulige EU-regler, for det har med et slag gjort rigtig mange køretøjskombinationer lovlige i Norge.
Vognmanden siger videre, at det er uforståeligt, at man ikke kan komme på de samme tanker her i Danmark. Så ville man nemlig være ude over alle mærkelige problemer med trailere, der ikke kan køre efter rigtige trækkere etc. og samtidig vil man kunne køre lovligt med 45? containere, noget der faktisk er umuligt i dag.
-----