23948sdkhjf

Fræk Ford

Med et varerum på to kubikmeter og en lasteevne i omegnen af 600 kilo, så virker Ford S-Max måske ikke imponerende set med van-briller. Men er det nok, så er den fixe nye mini-MPV svær at komme uden om.

Personbilsudgaven er helt retfærdigt udvalgt til Car of the Year 2007 i Europa, og herhjemme er S-Max valgt som Årets Campingtrækker.

Når S-Max ikke nåede finalen ved kåringen af Årets Varebil, så skyldes det udelukkende ? og rimeligt nok ? at der gik rigtige kassevogne i den.

Ford S-Max Van er med en egenvægt på 1500 kilo en forholdsvis tung bil. Det mærker man ikke meget til, når man sider bag rattet.

Køreegenskaberne er fremragende. Undervognen ? som S-Max deler med den mere borgerlige Galaxy ? er særdeles velafstemt og sikrer præcis kontrol, selv når S-Max presses i kurverne.

Køreegenskaberne ligger i den sportslige ende. Skulle det friste føreren over evne, så er der naturligvis ESP til at bringe bilen på ret køl.

Kollissions-sikkerheden ligger også i top, med fem stjerner i Euro NCAP?s crashtest.

S-Max leverer samlet set en flot køreoplevelse, uanset om man kører på motorvej eller på krogede landeveje.

Indretningen og ergonomi i førerkabinen er så tæt på perfekt, som man kan komme ? uden at man skal op i luksusklassen. Designet med imiterede aluminiumspaneler vil givetvis ikke falde i alles smag ? men det er kun synd for dem, der vælger S-Max fra af den grund.

Klædelig motor

Sæderne er komfortable og yder god rygstøtte. Den elegante varerumsadskillelse i glas sidder dog lidt langt fremme, hvis førerens højde er over 190 centimeter.

Selv i den mest skrabede variant er udstyrsgraden fuldt på niveau med, hvad man bør forvente i en bil i denne klasse.

Motorudvalget strækker sig over en 2-liters benzinmotor på 145 hk og to commonrail dieselmotorer på 1.8 liter (120 hk) og 2.0 liter (140 hk). De to dieselmotorer klæder med en markant momentforspring S-Max bedre end benzinmotoren, der skal bruge mange omdrejninger for at holde pusten.

Allround

Ford S-Max Van lider naturligvis under de samme begrænsninger, som andre ombyggede personbiler, når det gælder adgangen til bagagerummet ? her vil eksempelvis Fords egen Transit Connect være et mere oplagt valg til en arbejdsbil. Men har man brug for et allround køretøj, der sluger kilometer med høj komfort, så er S-Max en fornem fristelse i Fords modelprogram. Priserne starter ved små 195.000 kroner inkl. afgift og moms. Men ønsker man en S-Max med de mere økonomiske dieselmotorer, så starter priserne ved 216.000 kroner.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066