Kombi-terminaler har brug for saltvandsindsprøjtning
Vi ser en alvorlig risiko for, at det tredje alternativ inden for intermodale transporter afgår ved døden, og at de danske kombi-terminaler i fremtiden kommer til at ligge i Hamborg eller Malmø.
Så kontant udtrykker cheføkonom Ove Holm i vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik fremtidsudsigterne for godstogstrafikken i Danmark, hvis ikke kombi-terminalerne i Taulov og Høje-Taastrup får et kraftigt løft.
DTL har i et høringssvar til Trafikstyrelsens rapport påpeget, at Danmark har brug for gode godsbaneløsninger. Det er simpelthen for uambitiøst andet, hedder det i høringssvaret.
Det lidt usædvanlige forsvar for det der ellers traditionelt har været betragtet som en konkurrerende transportform i vognmandskredse, skyldes ikke kun, at vognmændene har rigeligt at lave i øjeblikket.
- Mange af vores medlemsvirksomheder benytter intermodale transportløsninger og sender trailere af sted med færger eller jernbane. Det er i alles interesse, at der findes gode alternativer, siger Ove Holm til Transport-Tidende.
Trafikstyrelsens rapport erkender, at der er behov for en genopretning af de nedslidte anlæg på kombiterminalerne i Taulov og Høje-Taastrup, samt investeringer i udbygninger, der skal løse de nuværende kapacitetsproblemer.
Hundens egen haleDTL bakker op omkring kravet om en ny ejer- og driftsstruktur på kombiterminalerne. Samtidig påpeger høringssvaret behovet for, at man tager hensyn til rammevilkårende på konkurrerende kombiterminaler i Sverige og Tyskland. Men samtidig afviser DTL kombiterminalernes eget forslag om et nyt ?access fee? på 140 kroner per togvogn.
?Det vil være at fodre hunden med sin egen hale?, hedder det i høringssvaret.
DTL anbefaler, at man vælger en model med offentlige-private selskaber, for at sikre en fri adgang og konkurrence. Samtidig påpeger man, at staten bør tage en del af ansvaret og opfatter kombiterminalerne som en del af den offentlige jernbaneinfrastruktur.
- Hvis først kombiterminalerne lukker, så er det tvivlsomt, at vi nogensinde får dem i gang igen, når det gælder de nationale trafikker, vurderer Ove Holm.
-----