Ærlighed i forretning ? som overfor sig selv
Forud herfor gik to år i DHL i Norge, hvor opgaven var at vende den stærkt negative trend. Resultatet var flot, - et underskud på 23 millioner blev omredigeret til et overskud på 25, før Neel Frankman vendte næsen mod Danmark. Med en ny men tilsvarende svær arbejdsopgave foran sig.
Selvom der her er tale om et fuldtonet karriereforløb, er vi langt fra forkromede karriereplaner, teoritunge uddannelser og netværk, der støtter og formidler de politisk korrekte karriereskift. Her er en, der kan selv ? og vil selv. Med flere mærkesager på sin agenda, er Neel Frankman landet hos DHL Express Danmark A/S med en indstilling, der nok skal vide at vende op og ned på mangt og meget i Vallensbæk.
Neel Frankman er ikke karrig med sig selv. Det er en del af hendes styrke. Hun fortæller gerne om mærkesager, karrieren og tanker og holdninger i det hele taget, - men også til lederrollen.
Klar strategi
- Da jeg kom til DHL Express Danmark A/S var der nogle håndgribelige problemer, der skulle tackles. Det var jeg blevet gjort bekendt med, da jeg fik jobbet tilbudt af bestyrelsen i Deutsche Post.
- Problemerne bestod først og fremmest i den besværlige ? og langvarige - integrationsproces, man havde gennemgået fra 2002.Og dernæst i de senere fire til fem års underskud. Alene i 2005 beløb det sig til 134 millioner kroner. Den negative udvikling var naturligvis utilfredsstillende for Deutsche Post, og jeg tror, det er en del af baggrunden for min ansættelse. Jeg havde jo vist, at jeg kunne vende skuden i Norge.
- I Danmark er vi nu i fuld krig med at lægge rammerne til en strategi. Og når det er gjort, skal rammerne udfyldes i samarbejde med medarbejderne. En virksomhed, der i så lang tid har været tynget af integrationsarbejde, behøver ro og retningsstabilitet. Derfor har alle medarbejdere hos DHL krav på at vide, hvilken kurs vi vælger, krav på at være med til at definere køreplanen og krav på at vide, at ledelsen står bag roret. Vi skal kort sagt arbejde mod et fælles mål, og det er mit ansvar at finde vejen og viderebefordre budskabet til medarbejderne.
Hands-On ledelseSelvom Neel Frankman er god til at lægge en strategi i den givne situation, er det ikke det hendes hjerte brænder for. Hun siger: ? Når strategien er lagt ? og det sker i et konstruktivt og innovativt klima på ledergruppe- og teammøder ? så går vi i gang med at implementere. Og her vil jeg ikke holde mig tilbage ? jeg er helst med helt ned i de mindste detaljer langt nede i niveauerne for at sikre, at implementeringsprocessen går efter planen. Jeg synes, det er meget vigtigt at holde fast i roret, så vi ikke ændrer kurs undervejs ? til skade for sagen. Strategier er fine, men implementeringsarbejdet er mindst lige så vigtigt. Det er nok fordi, jeg i det hele taget er temmelig handlingsorienteret.
Givende arbejdsklima
Ingen leder uden mærkesag. Således heller ikke Neel Frankman, der har flere.
- Jeg vil gerne kunne sige, at arbejdsklimaet i DHL er blevet en tand mere positivt, mere kreativt og i det hele taget rarere. Jeg ved, det er en stor opgave, og at det kræver en stor indsats, men jeg mener, det er muligt. Det er vigtigt for mig at formidle det indtryk, at alle har en stemme. Alle kan blive hørt, hvis de har noget på hjerte, eller bare har en god idé, måske en ny måde og bedre måde at gøre tingene på.
- Det gode klima skaber lederen gennem dialogen, og det opnår man, hvis man har mod til at undertrykke sig selv og egne meninger. Jeg hører gerne, hvad medarbejderne mener, for isoleret har jeg ikke selv den viden og erfaring, der skal til for at klare jobbet i Danmark. Derfor er dialogen med medarbejderne af afgørende betydning for mig.
Mit ansvar
- Men man kan ikke lede en virksomhed med totalt demokrati, fastslår Neel Frankman.
- Det er utopi, det lader sig ikke gøre. Der findes nogle rammer i en virksomhed, - de rammer kan ikke flyttes. Og man skal heller ikke forsøge at flytte dem. Kun spørgsmålet, hvordan man når målet, kan være til diskussion.
- Grænserne for dialogen sætter lederen, og når de er nået, påtager jeg mig mit lederansvar og træffer den nødvendige beslutning. Men undervejs har vi skabt grobund for både initiativ, kreativitet, drive og ? ja også glæde i arbejdet.
- Jeg mener, glæden i arbejdet er stærkt undervurderet i dag. Man skal kunne glæde sig over sit arbejde - være stolt af sin arbejdsplads, og det er et spørgsmål om holdninger og arbejdsklima. - Jeg er nødt til at støtte mig til andres erfaringer, og er afhængig af, om det lykkes at få skabt kritisk dialog i hverdagen. Jeg gør det blandt andet ved at invitere til positiv kritik af mine oplæg. Og sjovt nok, i starten var vurderingerne meget bløde, men efter nogen tid gik de til den ? og så fik jeg min ærlighed. Og et godt oplæg i tilgift.
Mangfoldighed
Dansk erhvervsliv er inde i en vækstfase, ? men problemer truer i horisonten. Vi har stigende eksport men mangel på arbejdskraft inden for alle fag og en arbejdsduelig reserve af indvandrere og ældre, der ikke kan komme til, selvom de vil. Det vil Neel Frankman gerne gøre noget ved.
- Mangfoldighed på arbejdspladsen er et nøgleord for mig, siger hun. - Jeg synes, det er inspirerende og dejligt at møde repræsentanter for forskellige køn, aldre, kulturer og religioner på arbejdspladsen. Det giver dybde og bidrager til nye problemløsningsmodeller.
- Men man skal forstå at udnytte den kraft, der ligger i forskellighederne. Det må ikke blive en floskel uden indhold, som det desværre ofte er, i erhvervslivet generelt ? ja selv i politiske kredse. For det er afgørende for fremtiden og den vækst, vi efterstræber.
SeniorpolitikEt andet ømt punkt er seniorpolitikken.
- I dag er det desværre sådan, at en virksomhed ikke kan ansætte en senior uden straks at blive offer for en række sociale forpligtelser og deraf følgende papirnusseri, - hvilket gør, at man trækker sig for at bruge denne arbejds- og erfaringsreserve.
- Det skulle vel være muligt at finde en samfundsmodel, så vi uden de store armbevægelser kunne ansætte seniorer et vist antal timer om ugen ? til gavn både for erhvervslivet og de mennesker, der efter et aktivt erhvervsliv føler sig sat ud på sidelinjen. Hvorfor kan man ikke finde en for alle parter spiselig løsning, så arbejdet blev gjort, uden at virksomhederne blev fanget ind i det helt store og krævende administrative apparat ?
Humor og kommunikationHumor og god kommunikation er væsentlige elementer i enhver integrationsproces. Det fremmer det gode klima. - Jeg tror, jeg uden for megen selvpromovering tør hævde, at jeg er god til at kommunikere, siger Neel Frankman, - lidt tøvende.
- Der er ingen forskel på, om jeg taler med den ene eller den anden type medarbejder, ejeren eller et bestyrelsesmedlem for den sags skyld: jeg er ærlig og taler i klartekst, så folk kan forstå, hvad jeg siger. Jeg lægger heller ikke fingrene imellem, selvom jeg ved, det er opportunt. Jeg tror alle ved, at de kan regne med at få min uforbeholdne mening, hvis de beder om det, hvilket jeg mener er en styrke, - også selvom jeg engang imellem ville have godt at lære at bide mig i tungen.
Karrieren og mennesketNeel Frankmans karriere er baseret på rettidige og omhyggelige valg. Ikke på planlægning.
? Jeg startede som telefonsælger i TNT i 1988, og derfra gik jeg via alle mulige kontorfunktioner til marketingjobbet i Danmark. Det gik så godt, at jeg i 1993 fik overdraget marketingansvaret for TNT Europa med et millionbudget. Samtidig flyttede jeg til hovedkontoret i Amsterdam. Da var jeg kun 24 år, så det var sjovt.
- I 1990 blev jeg headhuntet til det Deutsche Bundespost, der dengang var Europas største logistikvirksomhed, og var med til at foretage en lang række store opkøb i den europæiske transportsektor, herunder DHL. I dag synes jeg faktisk, det er lidt specielt, at jeg sådan fik lov til at sætte mine fingeraftryk på verdens 7. største erhvervsvirksomhed, som Deutsche Post faktisk rangerer som i dag.
- Næste stop var stillingen som administrerende direktør for DHL Express Norge.
Jeg havde ikke prøvet noget tilsvarende før og vidste ikke rigtigt, hvordan jeg skulle angribe jobbet, men det viste sig snart, at sagerne hobede sig op, og min kalender blev fyldt. Og nu sidder jeg så i den varme stol i DHL Express Danmark og skal vende en udvikling, der i en årrække er gået i den forkerte retning.
Udskiftningen af DHL-chefer har været relativt hyppig i senere år med mange helhjertede forsøg, der trods en god indsats ikke er lykkedes helt. Men måske går udviklingen - med ansættelsen af Neel Frankman ? nu i den rigtige retning.
- Jeg satser på, at det lykkes at få skuden vendt, siger den nye topchef for DHL Express Danmark ? ikke mindst takket være mine medarbejderes hjælp. Men jeg tror også, at det kan tage tid at komme helskindet hjem. Helt ærligt ? og nu er vi ved ærligheden igen ? går der nok et par år, før jeg med sindsro kan sige, at opgaven med at få DHL i Danmark ind på sporet er løst.
-----