23948sdkhjf

Havnene har en stor fremtid for sig

Er der to ting, som hænger sammen så er det havne og modulvogntog. I hvert fald vil næsten hver eneste godshavn have adgang til det kommende modulvogntogsnet.

Det fremgik af TØFs havnekonference i Kolding 9.-10. november forleden.

Og kontorchef Søren Wille, transportministeriet, lagde i sit indlæg da heller ikke skjul på, at ministeriet ser havnene som en del af løsningen i fremtidens transportmønster.:

- Havnene har fremtiden foran sig, sagde han, da han redegjorde for både udfordringen og løsningen på transportens problemer i den kommende tid. Han pegede på den optimisme, der hersker i øjeblikket og understregede, at det er vigtigt for transportministeriet at have en dialog med havnene om, hvordan de ser på tingene.

For selv om det går godt, så dukker der hele tiden nye forhold op. Det gælder f.eks. spørgsmålet om havneloven, og om der er behov for en form for serviceeftersyn af den.

Desuden er spørgsmålet om udpegning af strategisk vigtige havne. Enten skal man udpege de vigtige havne, og så fokusere på statslige infrastrukturer (vejanlæg m.v.). Eller også skal man komme ind bagefter og se, hvordan det går ? og så lave infrastruktur, dér hvor der har været en udvikling. Begge løsninger rummer en risiko for fejlinvesteringer og dårlige investeringer,

Men der er ikke brug for en ny og kompliceret havnelov, vurderede han og nævnte havneformer som Statshavn, Kommunal havn, Kommunal selvstyrehavn, Hel eller delvis kommunalt ejet aktieselskab og privatretslig organisation. Disse former kan ses som en trappe, hvor det kan være svært at komme et trin op, og skattespørgsmål ligger måske og flyder på trinene.


Jernbanen mangler

I diskussionen indgik også begrebet ?Grandfathers rights? sådan forstået, at hvis man måtte noget før den nye havnelov, som man måske ikke må efter den nye havnelov, er kommet, så har man fået lov at fortsætte som hidtil.

Og det fremgik at regler kan være afhængige af, hvor på trappen man befinder sig.

Direktør Klaus G. Andersen fra Fredericia Shipping A/S sagde i den forbindelse:

- Jeg vil gerne advare mod, at havnene pludselig begynder at gå ud på områder, hvor private normale udfører opgaven.

Formand for Danske Havne, borgmester Uffe Steiner Fredericia understregede bl.a., at Intermodularitet er vigtigt, og at banen mangler i billedet lige nu.

- Det går simpelthen den forkerte vej, påpegede han.

Eksempelvis kan Carlsberg ikke længere få transporteret øl med banen fra bryggeriet i Fredericia til Sjælland


Ikke uens vilkår

Martin Lidegaard fra De Radikale pegede på, at der er kommet et trafikforlig, men egentlig er der ikke sket så meget mere siden sidste havnekonference.

- Vi har brug for en god strategi der indeholder en vision og staten har et ansvar for at udpege de strategisk rigtige punkter, sagde han og fandt det uholdbart med forskellige vilkår i forskellige havne.


Om 30 år

Henriette Kjær, (kons.) slog fast: - Vi står over en udfordring i form at den øgede transportmængde og flere biler på vejene. Det gør man sig mange tanker om i Tænketanken og transportminister Flemming Hansen kommer med et udspil inden for et par måneder.

Hun pegede på, at vi allerede har en udbygget infrastruktur, men at ønsket var at få et vellignende billede, af hvordan det skal se ud om 30 år, så der tages højde for, at vi kan vi udvide de vejstrækninger der er behov og også tage højde for havnene og muligheden for mere gods på skibe. Der skal være fremkommeligt i Danmark også i 2030, vejene må ikke sande til, og der skal gang i udviklingen i de enkelte havne. Vi skal ikke blande os i de enkelte havne og ikke udpege specielle havne, for dér hvor man har fremdriften giver det helt sig selv, sagde hun.

Omkring modulvogntog understregede Henriette Kjær: - Vi har indgået et trafikforlig med et treårs forsøg med modulvogntog, med 10 havne og jeg er indstillet på at der følger flere havne med. Det må ikke være sådan, at der er nogen, der ikke kan være med, og efter en studietur til Sverige mener jeg godt, at vi kan tillade strækninger på tosporede landeveje, måske med visse restriktioner.

Hun mente, at det var op til hver havn selv at udvikle sig og gribe mulighederne

Svært at sig nej

Walter Chr. Walter Christophersen Dansk Folkeparti slog fast, at for at klare udfordringen med den stigende godsmængde, der ventes at stige med mere end 75 procent fra 2000 til 2020, må der fokuseres på udvidelsen af alle transportformer.

Manglende regularitet på jernbanen (problemer med overgangen fra land til land) er et problem, men der er oceaner af plads på søen. Samtidig er der en stor udvikling i transport af løstrailere, påpegede han og vurderer, at en transportbørs vil give nye muligheder

- Forsøg med modulvogntogene skal naturligvis omfatte de 13 havne samt Hanstholm Havn, sagde han op betegnede sin oplevelse med modulvogntog på en studietur til Sverige som meget positiv.

- Så der skal særdeles stærke begrundelser til for ikke at performe på dette område, og der skal også en meget god forklaring til fra Færdselsstyrelsen, Vejdirektoratet, politiet m.v. for at forhindre modullastvognstog i at nå de primære danske havne samt byer uden for vort motorvejssystem, sagde han og hæftede sig ved, at transportministeren har sagt, at det nu er op til Trafikudvalget at sætte grænsen for, hvilke havne og destinationer der skal kunne serviceres.

- Som jeg ser det, er de trafikpolitiske ordførere meget positivt stemt, og startdatoen kan forhåbentlig komme tidligere end indikeret, siger Walter Christophersen som sikkerhedsmæssigt sidestiller t modullastvognstog med et konventionelt lastvognstog.

Folk flytter ikke

Poul Andersen, Socialdemokratiet understregede, at transporterhvervet er blevet hele grundlaget for udviklingen i samfundet. Man kan have alle de gode intentioner man vil, men hvis ikke transporten fungerer, hjælper det ikke.

- Folk flytter ikke mere efter jobs, de kører i stedet til jobbet. Jeg bor selv i et vækstområde, og vi har store problemer med infrastrukturen i Trekantområdet

Løsningerne er somme tider at få mere kollektiv transport, så man kan få personbilerne væk fra vejene, men det er ikke muligt i vores område. I hovedstadsområdet kan man løse det med intensiv kollektiv trafik, påpegede han.

Omkring godset drejer det sig om at afklare terminalproblematikken, så alle former for godstransport kommer i spil ? sø, land, fly jernbane. Der skal være omlæsningsterminaler, så man kan flytte godset fra en transportform til en anden.

Omkring modulvogntog, understregede Poul Andersen: ? Vi har set det vi skal se. Nu skal vi have nogle fagfolk ind vurdere på det. Modulvogntog giver nogle muligheder, men vi må ikke låse os fast til et transportmønster, sagde han og tilføjede

- Jeg troede ikke, at der var så mange socialdemokrater, der er positive over for lastvognene. Men jeg skal da lige love for jeg blev klogere, jeg er blevet ringet op fra næsten alle havne om, at de også skal med på det kommende modulvogntogsnet, sagde Poul Andersen, som i øvrigt var meget positiv over for den nye Infrastrukturkommission, hvor han dog mener at FDM og cyklistforbundet burde have været med.

Gang i beslutningerne

EU-parlamentarikeren Anne E Jensen, V, har gjort et stort stykke arbejde for transporten i EU og opnået resultater omkring de stigende problemer med sikkerheden for chaufførernes parkeringspladser i Europa. I må være med til at tage et ansvar, sagde hun til havnene.

Venstres nye medlem af trafikudvalget, Erling Bonnesen, satte lighedstegn mellem transportpolitik og samfundets udvikling, og påpegede, at der er mange parametre, som skal klinge sammen: regional udvikling, samfundsmæssig bæredygtighed, kollektiv trafik og individuel transport. Om modulvogntog fandt han det oplagt, når tre lastbiler kan blive til to. ? Her skal vi have så meget så meget fart på beslutningerne som muligt, sagde han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078