Grænsespedition i 55 år
Vi skal tilbage til 2. verdenskrigs sidste år.
Holger Smidt, en driftig forretningsmand, havde med opbygningen af en betydelig import- og eksportforretning i Warnemünde på det tidspunkt god vind i sejlene. Sin viden, erfaringerne og kunderne fra sine aktiviteter i Warnemünde tog han med sig, da han i 1951 etablerede grænsespeditionskontor i Gedser, der via færgeforbindelse netop var blevet landfast med Grossenbrode. Og allerede i 1963 blev geschäften udvidet med en filial i Rødbyhavn, - det var da Fugleflugtslinjen mellem Rødby og Puttgarden var blevet en realitet. Virksomheden bredte sig i 1977 til Krusaa og flyttede året efter til Padborg, nærmere betegnet Speditørbygningen på Toldområdet. Det tyske selskab, Holger Smidt?s Nachf. Grenzabfertigung, så dagens lys i 1979 ? det var nemlig blevet nødvendigt med et tysk selskab til at imødekomme kundernes ønsker om også at kunne tilbyde tyske fortoldninger.
Væksten fortsatte med uformindsket styrke, indtil 1. januar 1993, - den dag hvor det Indre Marked trådte i kraft. Så opstod der en helt ny situation.
Fra stor til mindre stor41-årige Per Kastrup, daglig leder af Holger Smidt?s Eftf, Padborg, beskriver omvæltningen. - Vi mistede fra den ene dag til den anden en ganske væsentlig del af vort indkomstgrundlag. Med oprettelsen af den nye europæiske markedsplads var det ikke længere nødvendigt at udstede tolddokumenter ved handel af EU-varer mellem momsregistrerede virksomheder inden for EU, - og det betød naturligvis en kraftig nedgang i Holger Smidt?s Eftf?s aktiviteter og en deraf følgende reduktion af medarbejderstaben på hen ved 80 procent ned til de otte mennesker, vi er på kontoret i dag. Nedskæringen skete fra den ene dag til den anden.
- Det var en meget stor forandring. Fra at være en pænt stor virksomhed med en pænt stor omsætning blev vi en mindre markedsaktør, der kun kunne overleve som økonomisk velfunderet organisation i kraft af betydelige rationaliseringer og gennemgribende effektiviseringer af vore arbejdsgange.
- Men det var en forandring, vi måtte tage med. Og det gjorde vi også. Nøglen til fremtiden for os lå blandt andet i udbygning, udbedring og opgradering af de eksisterende it programmer. Vi satsede på et dansk udviklet programmel, Butterfly, som vi fik installeret. Og derefter gennemgik vi alle en serie interne kurser, som gjorde os i stand til at betjene systemerne optimalt.
- Det var jo også nye arbejdsområder, vi skulle udforske. Før lavede vi alle toldpapirerne til virksomhederne ? men efter EU var der ikke mere papirarbejde at udføre. I dag er der et voksende marked for statistikker, og det er blevet et af de bi-produkter, vi nu kan tilbyde kunderne. Udover at vi via nettet har mulighed for her fra Padborg at agere ved alle toldsteder i Danmark og Tyskland, både fortoldnings- og forsendelsesteknisk.
Markedet
- Vi har løbende tilpasset os markedsudviklingen glidende, understreger Per Kastrup. ? I dag har kontoret åbent fra 06 til 24 på hverdage, 08 til 20 om lørdagen og fra 16 til 24 om søndagen, og det er netop for at imødekomme kundernes ønsker. Vi vil også i fremtiden satse på attraktive åbningstider, såfremt behovet er til stede.
- Vi arbejder i dag med eksport fra Danmark til lande uden for EU, herunder Bulgarien, Rumænien, Ukraine, Rusland og Tyrkiet samt klarer en del oversøiske forsendelser, blandt andet til Kina, Japan og USA. Vi arbejder med import- og eksport til og fra Norge, der stadig har behov for hjælp med papirarbejdet, fordi de ikke er medlem af EU.
- Derudover supplerer vi med transporttilladelser i Danmark, Tyskland og Sverige til overdimensioneret gods. Og bistår speditionsfirmaerne, der en gang imellem mangler nogen til at holde deres transporter i hånden. Det skal ses i lyset af, at vi får flere og flere udenlandske chauffører, og så kan det være en god idé, at vi ? der er placeret i toldområdet i Padborg ? kan sikre, at de forskellige arbejdsprocedurer bliver fulgt til punkt og prikke.
- På den baggrund ser vi fremtiden trygt i møde. Der vil stadig være brug for os trods udvidelsen af EU. Vi er med vort loyale og kompetente personale blandt andet kendt for 100 procent neutral toldekspedition. Trods vore åbningstider har vi indtil videre ikke haft problemer med at ansætte kvalificerede medarbejdere, når det en sjælden gang sker, at en kollega søger andre græsgange.
- Om fem år er vi stadig på verdenskortet. Vi skal være kendt ikke alene i Danmark men også i udlandet. Kunder længere ude end EU forespørger allerede i dag vores know-how, - det er den generelle udvikling, og det lover godt, siger han og venter vækst i fremtiden selvom lande som Bulgarien og Rumænien er på vej ind i EU. Men jeg mener også, vi kan finde andre tillempede produkter, som kan supplere toldekspeditionen på højt niveau i døgnets 24 timer.
-----