Aeroflot eller Volga-Dnepr: Hvem er størst?
Indtil videre har vi kun tallene for årets første ni måneder fra de to stridende selskaber ? Aeroflot og Volga-Dnepr Gruppen, der også tæller AirBridge Cargo.
På et pressemøde først i november pralede Volga-Dnepr med nu at have erobret førstepladsen fra det statslige selskab, Aeroflot.
Volga-Dnepr rapporterer for januar-september en samlet tonnage på 95,000 tons ? og det skulle, sagde man på mødet, betyde, at man nu havde overhalet Aeroflot, der hidtil har været alene om topplaceringen gennem tiderne.
Så let går det nu ikke: Årvågne observatører kan pege på statistikkerne fra Aeroflot, der taler et andet sprog: Her er de samlede mængder for de første ni måneder i året på 104,500 tons. Det er godt nok en slat mere?
Går vi tilbage i tiden for at checke Aeroflot?s performance viser sig det sig, at man, stadig ud fra januar-september tal, havde 106,900 tons i 2005, 103,300 tons i 2004 og 80,000 tons i 2003.
Med dagens tal er Volga-Dnepr altså ?kun? 19 procent over det volumen, som den store konkurrent til titlen, Aeroflot, havde i 2003. Og det jo er en anden sag?
Stor bliver størreNoget andet er så, at Volga-Dnepr med sit datterselskab AirBridge Cargo er i stormende fremgang. Chancen for at slå Aeroflot er så absolut til stede. Volga-Dnepr har som et særligt speciale charterflyvninger med den jættestore AN-124 Ruslan, og og det genererede godt 46 procent af alle gruppens indtægter fra internationale charters. Dernæst bidrog selskabets IL-76 charteroperationer med andre 18 procent, men det er givetvis en andel, der vil stige, efterhånden som Volga-Dnepr sætter stadig flere af de nye IL-76 fragtfly i drift: De har fået nye motorer og ny avionics, og det betyder, at de igen må operere i EU luftrum, som de har været udelukket fra på kommercielle operationer i flere år. Volga-Dnepr regner med at tage op til 17 af disse nye fly inden for ganske få år.
Rivende vækstDatterselskabet AirBridge Cargo, der i øvrigt nu har fået sig eget AOC, er også i rivende vækst og vil modtage sin første Boeing 747-400F i oktober 2007, nr 2 i 2008 og endnu én på et senere tidspunkt. Foreløbig flyver selskabet med den ældre Boeing 747-200, der har en naturligvis tørst at mætte, men som dog bidrag med 33 procent af fragtindtægterne i årets første ni måneder.
-----