Stigning på 4.1 procent i mængderne
Det er som vanligt transferfragten, der trækker læsset: Transfermængderne udgør i perioden 75,3 procent af de samlede mængder og steg i disse første syv måneder med 9.2 procent. Det er dette, der ligger bag den samlede stigning.
For i samme periode gik eksporten ned med 22 procent til 25,913 tons og udgjorde dermed 12.5 procent. Mens importen, der ?fyldte? 12.3 procent, gik op med 9.7 procent til 25,499 tons. Hvilket altså ikke var nok til at fylde hullet efter den svigtende eksport.
Og er eksportfragten så virkelig på vej ned i Københavns Lufthavn?
- Det tror jeg simpelthen ikke på, og det er der da heller ikke andre, jeg taler med, der tror, siger lufthavnens fragtchef, Lars Korup.
-Vi har ikke mistet netto-kapacitet på fly ud af København, tværtom. Når vores statistik alligevel viser en nedgang, må det bero på et samspil mellem mange forskellige faktorer. Først og fremmest har jeg en vis mistro til validiteten af vore indrapporteringer. Der har været arbejdet med nye IT-systemer i flere selskaber, og det giver i sig selv en risiko for ændrede procedurer i indrapporteringer. Måske har der også tidligere været indrapporteret for store mængder, og det kan så vise dig nu, hvor statistikmodellen er ændret. Der har også været visse ændringer i airline trucking set-uppet for nogle selskabers vedkommende, og måske spiller visse ændringer omkring luftposten også ind.
Generel udvikling- Under alle omstændigheder tror jeg ikke på, at eksportfragten rent faktisk er faldet i lufthavnen, så vi er ganske givet fortsat inde i en udvikling, hvor vi idet mindske følger den generelle udvikling i luftfragten, der vel ligger omkring de seks procent på årsbasis, siger Lars Korup.
Desværre er lufthavnen dermed kun nået på omganghøjde med året indtil juli. Der ligger derfor endnu flere spændende oplevelser gemt i statistikken over de senere måneder ? og alle kan så afvente et samlet årsresultat for Københavns Lufthavn på fragtens område.
-----