23948sdkhjf

Transportcenter i trafikant smørhul

Lastbiltællingen for grænseoverskridende trafik (indland og udland) for 3. kvartal var steget med 18,6 procent til 6.510 enheder i døgnet i forhold til året før. Projicerer man det tal frem til 2011 betyder det totalt ikke mindre end omkring 8.790 lastbiler per døgn over grænsen, på det sted hvor Padborg Transport- og Logistikcenter er placeret.

- Vi ser det ganske tydeligt på udviklingen. Nye virksomheder køber sig ind i Padborg Transport- og Logistikcenter for at få en del af den handel, der kommer fra landene syd for grænsen. Kunderne kommer til Padborg, men kommer ikke nødvendigvis længere op i Jylland eller for den sags skyld til Københavnsområdet, forklarer Ole Skovlund. ? Det er en klar og tydelig trend, at folk stopper i Padborg. De behøver ikke køre længere for de kan få alt her.

Padborg Transport- og Logistikcenter, der fik sin spæde start i begyndelsen af 70-erne, omfatter i dag et areal på fem kvadratkilometer og betegnes ofte som Nordeuropas største transport- og logistikcenter. Der er i dag 150 transportrelaterede virksomheder i området med alt i alt omkring 3.000 ansatte. Transportcentret har Europas største afgangsfrekvens med afgang til 1.000 forskellige destinationer dagligt. Dagligt besøges centret af 4.500 lastbiler, og der tankes 190 millioner liter dieselolie på årsbasis, hvilket gør Padborg Transport- og Logistikcenter til Europas største tanksted.


Vækst

- Selvom udnyttelsesgraden i området i dag er temmelig høj, er der allerede planer om udvidelser, lyder det fra Ole Skovlund.

- Bov Kommune, der står bag projektet, er netop nu i gang med at opkøbe yderligere jord, der skal lægges ind under det eksisterende areal, - og hvis det bliver nødvendigt, kan der tilkøbes yderligere kvadratmeter - på lidt længere sigt.

- Arealmæssigt kan Padborg Transport- og Logistikcenter sagtens klare væksten på kort sigt. Men det er spørgsmålet, om infrastrukturen ud over den tidshorisont slår til. Eller om vi på sigt udvikler alvorlige flaskehalse i og omkring området, eller måske allerede længere nordpå. Den nuværende finanslov åbner ikke muligheder for nye motorvejsanlæg i vores område, der vil kunne afhjælpe kommende trafikproblemer her. Men når regeringen nedprioriterer istandsættelsen af banelegemet i Danmark, betyder det måske, at vi fremover skal til at lægge endnu mere godstransport på gummihjul, - fordi der ligesom ikke er andre alternativer. Men det er en langsommelig proces at byggemodne jord til Transport-centret, så vi ser i hvert fald ét og måske to år frem i tiden.


Synergier

- Padborg Transport- og Logistikcenter har ingen præferencer med hensyn til hvilke virksomheder der kommer med, understreger Ole Skovlund. ? Selvfølgelig vil alle helst ha? så meget facade ud til motorvejen som overhovedet muligt ? men her er vi nødt til at stå fast på, at man også får en del kvadratmeter, der vender den anden vej. Og der er jo også stor markedsføringsværdi i, at der er så mange transportrelaterede virksomheder samlet på ét og samme sted. Det giver en vældig god salgsposition for virksomheder, der får synergier af hinanden. Og på den måde bidrager til at gøre Padborg til lastbilernes by.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062