Alabama Slammer med stjerne
En køretur i Mercedes nye R-klasse minder lidt om et ophold på den forkerte side af glasset i et saltvandsakvarium. Det skyldes ikke bare de blåtonede ruder, der giver omgivelserne et lidt uvirkeligt skær.
R-klassen har lånt undervogn fra M-klassen. Selv om chassiset er sænket, så forsvinder fornemmelsen af at føre en supertanker aldrig helt. R-klassen er en stor og tung bil, men virker endnu større. Derfor opfører medtrafikanterne sig også bizart hensynsfuldt.
Sammenligningen med et stort skib er i virkeligheden helt uretfærdig. Mercedes stationcar-lignende MPV med forhjulstræk kører faktisk glimrende. Den sluger motorvej med den limousine-fornemmelse, som man forventer af en Mercedes. Kurverne klarer den med overraskende præcision og helt uden slinger, selv når den tunge bil bliver presset.
Det tager bare lidt tid, før man som chauffør får smidt det falske indtryk af blytung inerti.
R-klassen leveres i tre motorvarianter, en V6 og en V8 benzin-motorer, samt endelig testbilens V6 commonrail diesel.
Sidstnævnte rækker rigeligt til at trække den 2,3 tons tunge bil rundt i dansk trafik ? ikke mindst takket være et formidabelt drejningsmoment på 510 Newton-meter.
Kabinen er en tour-de-force i stilrent design. Pladsforholdene er overraskende lidt trange i kabinen. De el-betjente forsæder kan sagtens køres tilbage, så der var plads til Transport-Tidendes testkørers 180 centimeter ? men man skal ikke være mere end et par håndsbredder højere, før det begynder at knibe.
Varerumsafskæmelsen er lavet i glas ophængt i diskrete sorte stålrørsrammer, hvilket sikrer optimalt udsyn i bakspejlet, der er et rart supplement til de forholdsvis små sidespejle.
Udsynet er i det hele taget glimrende.
R-klassens rummelige dimensioner betyder, at man faktisk får et ganske brugbart varerum med i købet, når man køber Van-versionen.
Ombygningen til varebil holder kvalitetsmæssigt og æstetisk designlinien i det øvrige interiør.
R-klassen produceres på DaimlerChryslers fabrikker i Alabama i USA?s sydstater. Men man leder forgæves, hvis man søger efter tegn på amerikansk masseproduktion ? samlekvaliteten kan sagtens måle sig med den, man finder i Mercedes tyske sedan?er.
R-klassen koster på den forkerte side af en million på hvide plader. Heldigvis kan man få lov til at føle sig som en ? million altså ? for mindre, hvis man kan nøjes med hvide plader.
-----