Transit på toppen
Det blev kassevognens år, da Motorjournalisternes Klub Danmark, kårede Årets Varebil 2007 i Brædstrup i Midtlylland 8. november.
Hele 10 ud af 13 deltagende bilmodeller var standset ud i kassevognsformen.
Vinderen blev Ford Transit, der fik 88 point ud af de 250 point, som juryen fordelte på en finalefelt, der kun indeholdt kassevogne.
Ford Transit vandt på personbilslignende køreegenskaber, udstyr og komfort, samtidig med at de klassiske kassevognsdyder er bevaret ? vel og mærke til en attraktiv pris.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Transport-Tidendes favorit var de tyske søstre Mercedes Sprinter og VW Crafter ? med et lille forspring til Crafter på grund af en lidt mere harmonisk drivlinie og en mere attraktiv prissætning.
Tilsammen imponerer Sprinter og Crafter med et moderne og gennemført robust design, der selv i små detaljer som kraftige surringsøjer og dørstop på bagdørene, viser, at ingeniørerne har tænkt på det hele. Når det gælder køreegenskaber, sikkerhed og teknik, så ligger Crafter/Sprinter også i top.
Men man finder langt hen ad vejen de samme kvaliteter, egenskaber og udstyr i den nye Ford Transit, der kun koster godt og vel halvdelen af, hvad en Sprinter koster. Så med lidt fornuft i baglommen, så er valget af Transit som Årets Varebil 2007 god jysk snusfornuft.
VW Crafter tog andenpladsen med 66 point, henviste dermed søsterbilen Mercedes Sprinter med 46 point til tredjepladsen. Juryen valgte at bedømme de tyske søstre individuelt, da de ikke deler drivlinie.
ESP-bandenElektronisk Stabilitetsprogram (ESP) er af gode grunde blevet et nøgleord blandt motorjournalister med speciale i varebiler. Derfor stod de konkurrenter, der har valgt at lade ESP være ekstraudstyr også forholdsvis svagt, selv om eksempelvis trekløveret Fiat Ducato, Citroën Jumper og Peugeot Boxer, der er prissat aggressivt, indeholder mange interessante kvaliteter.
Hvilket fik et jurymedlem, der havde trekløveret som favorit til tørt at konstatere, at ESP-banden havde vundet, da stemmerne var gjort op.
Iveco Daily , der har ESP som standard, havde det vanskeligt i finalefeltet, da den lastvognslignende konstruktion med tilhørende stive ben ikke faldt i god jord hos alle. Men Daily scorede trods alt 25 velfortjente point, og dermed delte Iveco fjerdepladsen med Fiat, Citroën og Peugeot.
Det faceliftede fransk-italienske trekløver Renault Trafic, Opel Vivaro og Nissan Primastar, der var med på grund af de nye Euro4-motorer, nåede ikke i finalen.
Det gjorde de tre MPV?ere Fords Galaxy og S-Max, samt Citroëns C4 Picasso heller ikke, selv om flere jurymedlemmer havde stor sympati for de små varebiler.
-----