Sommers Hjørne
Kære Lene,
Hvordan vil du forklare dine drenge, at de ikke kan få mælk på deres havregryn, fordi hylderne i supermarkederne eller hos købmanden er tomme? Det er nemlig det, vi allerede nu oplever her i landet.
Jamen vi har da hverken krig, rationering eller generalstrejker, nej vi har såmænd "bare" mangel på chauffører til at køre dine og mine varer ud til butikkerne. Og købmændene mangler varer på hylderne og henvender sig til grossisten, som sender sorteper videre til leverandøren, som forklarer, at de ikke kan levere varer på grund af chaufførmangel.
Realiteten er nemlig den, efter de voldsomme stramninger af straffene for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, at mange lastvognschauffører er flygtet fra jobbet og har søgt over i andre brancher. Og transportbranchen frygter, at denne kedelige udvikling vil accelerere efter justitsminister Lene Espersens meget beskedne revision af sanktionspraksis - der jo er rent administrative lempelser. Justitsministeren vil først overveje egentlige lovændringer - som ønsket af transportbranchen - ved årsskiftet 2007/2008!
Jamen, fru justitsminister, Danmarks befolkning kan altså ikke være tjent med, at det nok løser sig i 2008 - vil du byde dine drenge - og alle andre med - at skulle leve med mangel på friske varer på hylderne, fordi man ikke kan skaffe chauffører nok til branchen?
Og hvem siger, at transporterhvervet i det hele taget kan rekruttere nye chauffører fremover. Al den dårlige omtale og udsigter til at komme ind i et erhverv, hvor man risikerer at miste kørekortet for - det, der for folk i branchen må betegnes som bagatelagtige overtrædelser, jager da gode solide folk væk fra erhvervet. De vil da hellere tage job på den nærmeste fabrik eller indenfor byggeriet - hvor de ikke risikerer at miste kørekortet ved at have sat nogle spær eller hvad ved jeg forkert op. For det groteske er jo nemlig, at udover at blive frataget kørekortet, få store bøder og miste sit job, mister chaufføren jo samtidig retten til at køre personbil. Ikke underligt, at der ikke er prestige i at blive erhvervschauffør, med den hetz, der til stadighed er mod branchen.
Jeg kan da kun give vognmand Chr. Jensen, Aså ret i hans påstand: -det allermest kriminelle en dansker kan foretage sig, relativt set, er at køre lastbil og udføre sit job på vejene i Danmarks ærinde.
Mærkværdigt nok betyder det ikke noget, at masser af bybuschauffører kører mere end 12 timer flere dage i træk - med mennesker, vel at mærke - medens en lastvognschauffør, der "kun" kører med et læs fødevarer, skal holde pause efter få timers kørsel. Det er da absurd - forestil dig et scenario, hvor en bus i myldretiden kører rundt i den stadigt stigende bytrafik - og chaufførens øjne glipper på grund af mangel på søvn - eller ved overanstrengelse - jo mennesketransport i bybusser er fredede. Også dine og mine børn, risikerer at blive fragtet rundt af udkørte og stressede buschauffører.
- og når vi nu er ved elendighed:
Hvis sygefraværet i den offentlige sektor kan bringes ned på samme niveau som i den private, vil det give 10.000 ekstra par hænder på arbejdsmarkedet!
En ny og omfattende fraværsstatistik for en halv million ansatte i kommuner og amter viser disse sørgelige tal. Analysen viser, at der er store forskelle mellem både kommuner og faggrupper. Ofte ligger sygedagene på en mandag eller fredag - ikke et ord om pjæk, men det ligner da en tanke. Hvis du og jeg i vore virksomheder havde så stort et "sygefravær", kunne vi godt glemme alt om sorte tal på bundlinjen. Det er godt nok skrapt!
Ha' det godt til vi ses igen
Tove Sommer juhl
PS:Den offentligt ansatte, som er kommet op ad karrierestigen, klager over sin månedsløn, men trøster sig med, at han selv bestemmer sin timeløn. Han flekser den lidt i begge ender og to timer til frokost. Foruden at han naturligvis passer sit gode bijob i fritiden. (Gretelise Holm)
-----