Nye krav til AdBlue lastvogne
Lastvogne og busser skal selv holde øje med luftforureningen
Løber en af de nye Euro5 lastvogne tør for tilsætningsstoffet urea (AdBlue), så stiger luftforureningen fra den ellers miljøvenlige motor naturligvis. Blandt andet derfor kræver EU fra 1. oktober i forbindelse med indførelsen af Euro4 standarden, at lastvogne og busser fremover skal være udrustet med et egendiagnosesystem, der overvåger udstødningsgasserne fra de nye miljøvenlige motortyper.
Momentet sænkesAllerede fra 1. oktober 2007 kræves der også at diagnosesystemet skal være i stand til at måle udledningen af NOx og systemet skal give chaufføren besked, hvis udslippet overstiger det tilladte niveau.
Systemet skal oven i købet reagere ved at sænke motorens drejningsmoment, hvis problemet ikke bliver udbedret inden for en given periode - eksempelvis ved at der igen kommer AdBlue på tanken.
Færdselsstyrelsen har netop udsendt et nyt regelsæt for lastvogne og busser, der implementerer EU-kravene i den danske detailforskrift for køretøjer 2006.
-----