Euro5 lastvogne med acceptabelt forbrug
Trans Inform har nu fået tallene på de to første Iveco'er med Euro 5 motorer i Danmark
I øjeblikket er der mange myter om brændstofforbruget på lastvogne med motorer, der opfylder Euro4 normen. "De bruger mere", lyder det konsekvent fra vognmænd og chauffører - ofte fra nogen, der ikke selv har en lastvogn, hvor motoren opfylder den nye norm.
Falder talen så på Euro 5, er det en endnu mere udbredt opfattelse, at brændstofforbruget er større. Men hvordan ser det ud i virkeligheden?
Det er svært at svare nøjagtigt på, fordi der er endnu kun få danske lastvogne, som opfylder de to Euro normer. Vi har dog fået lov til at se de første tal på de to første Iveco'er med Euro5 motorer her i Danmark.
Der er tale om to AS 440S42T/P, der har en sekscylindret rækkemotor, der bl.a. er udstyret med Cursorturbo-teknik, samt SCR-katalysator til efterbehandling af udstødning. Efterbehandlingen kræver, at der påfyldes AdBlue.
De to trækkere, der har en motor med en topeffekt på 420 hk/ 1900 Nm blev leveret for et par måneder siden til det DSV-ejede vognmandsfirma DFDS Transport A/S.
Tallene for de to vogne omfatter også tilkørselsperioden, så man må have en forventning om, at forbruget bliver mindre.
Den ene af de to Ivecoer havde på opgørelsesdatoen kørt 18519 km, hvor forbrugsfaktorerne ligger på henholdsvis 3,166 km pr. liter diesel og et forbrug på 251 liter AdBlue svarende til 4,9 procent af dieselforbruget. Sammenlagt er forbrugstallet 3,448 km pr. liter (når man sammenlægger forbrugt antal liter diesel og AdBlue).
AdBlue er billigere
Den anden havde kørt lidt mere, nemlig 19732 km, hvor det rene dieselforbrug ligger på 3,358 km pr. liter og et forbrug på 310 liter AdBlue, der svarer til 5,2 pct. af dieselforbruget. Når tallene sammenlægges er faktoren her 3,18 km pr liter (diesel plus AdBlue).
Begge trækkere benyttes til trucking mellem Danmark og Tyskland. Hos DFDS Transport A/S, der har en vognpark på 450 egne trækkende enheder, siger kontorchef Bent Weidinger at man tidligere har haft Iveco'er som har kørt længere på literen. Faktisk har man hos DFDS Transport A/S set Iveco-lastvogne i Euro3-version med forbrugstal, der lå mellem 3,50 til 4,00 km pr liter brændstof.
Men det skal så siges, at tilkørselsperioden på de to nye EURO5 vogne også er med i beregningsperioden og samtidig er der en lille økonomisk gevinst ved brug af at AdBlue, fordi en liter AdBlue er billigere end en liter diesel.
-----