Rigtig håndtering af fartskriveren
Den digitale fartskriver er hurtigt blevet upopulær i transportbranchen, og mange har vanskeligt ved at håndtere den digitale "djævel", som den også betegnes. ITD præciserer derfor hvordan køreskive eller førerkort skiftes
Den digitale fartskriver er hurtigt blevet upopulær i transportbranchen, og mange har vanskeligt ved at håndtere den digitale "djævel", som den også betegnes. ITD præciserer derfor hvordan køreskive eller førerkort skiftes.
Bemærk i øvrigt, at politiet som et resultat af organisationernes møde med Justitsministeriet den 31. oktober 2006 om bødekataloget har udsendt nye "Forskrifter for brug af kontrolapparater", som betyder ændringer på tre områder .Udtagning/udskiftning af diagramark, 1.1.8 - Åbning og lukning af kontrolapparat, 2.1.4 og Udtagning af førerkort
Reglerne gælder kun i Danmark
Diagramarket skal anvendes indtil afslutningen af den daglige arbejdsperiode og må ikke udtages/udskiftes i den periode.
Ved afslutningen af den daglige arbejdsperiode må diagramarket udtages, såfremt føreren ikke efterfølgende er til stede i køretøjet. Såfremt føreren overnatter i køretøjet, skal diagramarket blive siddende i kontrolapparatet, medmindre det vil medføre dobbeltmarkering (optegnelser ud over 24 timer).
Hvis dobbeltmarkering i den situation kan forudses, skal diagramarket udskiftes, når hvilet påbegyndes. Dette nye diagramark skal anvendes indtil afslutningen af den daglige arbejdsperiode, som følger efter hvilet.
Førerkortet
Førerkortet skal anvendes indtil afslutningen af den daglige arbejdsperiode og må ikke udtages i den periode. Ved afslutningen af den daglige arbejdsperiode skal førerkortet udtages, såfremt føreren ikke efterfølgende er til stede i køretøjet. Såfremt føreren overnatter i køretøjet, skal førerkortet blive siddende i kontrolapparatet.
Skift af køretøjDiagramarket skal udtages ved skift af køretøj. Diagramarket skal følge føreren, og vedkommende skal anvende det i det nye køretøj, medmindre diagramarket ikke lovligt kan anvendes i dette. I så fald er det tilladt at skifte diagramarket og isætte et nyt diagramark i det nye køretøj. Anvendes et nyt diagramark, skal registreringsnummeret på det hidtil anvendte køretøj anføres på bagsiden af det nye diagramark, og registreringsnummeret på det nye køretøj anføres på bagsiden på det hidtil anvendte diagramark.
Førerkortet skal udtages ved skift af køretøj. Ved flere føreres tilstedeværelse i køretøjet er den nødvendige ombytning af diagramark tilladt. Førerne skal foretage de nødvendige udskiftninger af diagramarkene, således at kontrolapparatet optegner køretid, tilbagelagt vejstrækning og hastighed for den fører, der til enhver tid fører køretøjet.
Ved flere føreres tilstedeværelse i køretøjet er den nødvendige ombytning af førerkort tilladt. Førerne skal sørge for, at deres førerkort anbringes det rigtige sted i kontrolapparatet i overensstemmelse med kontrolapparatets brugsanvisning.
Diagramarket skal endvidere udtages, når føreren forlader køretøjet, såfremt dette skal anvendes af en anden fører. I et sådant tilfælde skal registrering af andre tidsgrupper foretages manuelt på diagramarket.
Førerkortet skal udtages, når føreren forlader køretøjet, såfremt det skal anvendes af en anden fører
Løsning på digitalt problem
I øvrigt er den svenske lastvognsproducent Scania på vej med en løsning på et nyt problem, der er dukket op i farvandet efter lanceringen af den digitale fartskriver.
Den nye "digidjævel", som den også kaldes, skal jo tømmes efter et stykke tid. Til dette vil man tilbyde en løsning så det skal gøres det ved hjælp af fjern-downloading. Det betyder, at downloadingen kan finde sted uanset hvor chauffør og køretøj befinder, og uden at chaufføren skal foretage sig noget.
Det er jo et problem, at vognen i dag enten skal hjem til vognmandens hjemsted eller servicepersonale skal køre ud til vognen for at få klaret dette problem.
Scania oplyser, at de store lastvognsproducenter er blevet enige om at udvikle en sikker metode til at downloade informationer fra den digitale fartskriver. Aftalen er en udbygning af FMS-standarden, der er et skridt for ACEA Heavy Truck Electronic Interfaces Groups i retning af en standardisering inden for området. Løsningen forventes at findes på markedet i 2008-2009.
-----