FDL presser hårdt for lempelser
Justitsminister Lene Espersen har højst et par måneder til at komme med et bedre udspil end de små lempelser i sanktionerne, som hun er kommet med lyder det fra FDL og IA-gruppen
- Omverdenens øjne hviler på os, og aldrig har et vognmandsmøde tiltrukket sig den opmærksomhed. Hvad FDL og IA har sagt, har skabt røre, sagde næstformand i FDL vognmand Christian Jensen på FDLs og IAs møde om køre- hviletidsbestemmelser m.v. for vognmænd og chauffører i starten af november i Fredericia.
Essensen af mødet var ikke til at tage fejl af. Der skal mere skub i arbejdet fra justitsministerens side.
- Det er direkte uartigt, at ministeren har sat en tidshorisont på årsskiftet 2007/2008 for rigsadvokatens og politiets indstilling. Det både kan og skal gøres meget hurtigere, understregede Christian Jensen fra FDL.
- Situationen er så alvorlig, at hvis ikke ministeren imødekommer de kravene, tør vi ikke garantere for chaufførernes reaktion, sagde Birger Vinstrup fra IA-Gruppen.
- Jeg er enig med FDL i, at det er bedst at nå et resultat gennem dialog og forhandling, men der er så meget uro blandt vognmænd og chauffører, at snak ikke længere kan gøre det. Vi er bestemt ikke tilfredse med ministerens udspil, og det er skuffende, at organisationer som DTL og 3F i den grad lader medlemmerne i stikken. Vi nået til, at nok er nok, sagde Birger Vinstrup på mødet
- Vi er ikke samlet her i dag, hverken vognmænd eller chauffører, for at aftale eller etablere en konflikt pointerede Christian Jensen. - Nej, vi er her for at vi i samlet flok kan lægge det optimale pres på justitsministeren, for at få vores krav gennemført, uden at genere familien Danmark.
Nej til dummebøder
FDL og IA har udarbejdet en skrivelse til Justitsminister Lene Espersen, hvor de gør opmærksom på, at de faktisk vil lovovertrædelserne til livs, Men de kan ikke
acceptere "dummebøder" til seriøse chauffører
På mødet var der enighed om, at det højest måtte tage et par måneder at lave en vurdering på de nuværende regler.
- Det kan ikke være rigtigt, at chaufførerne skal bruge masser af energi og opmærksomhed på at spekulere over, om de har 100 procent styr over, at de ikke risikerer en stor dummebøde. Sådanne spekulationer kan fjerne en del af chaufførernes opmærksomhed på trafikken, og det er, set med vore øjne, absolut med til at forringe trafiksikkerheden, lyder det således i brevet til justitsministeren.
Heri gør FDL og IA-gruppen klar opmærksom på, at de er modstandere af brodne kar, både chauffører og vognmænd, som med fuldt overlæg overtræder gældende love og regler.
- De skal betale ved kasse ét. For vores skyld må disse bøder gerne forhøjes, hedder det i brevet som også opfordrer til samme nidkære politikontrol af udenlandske lastbiler, som den, der bliver danske biler og chauffører til del.
Brevet skal få justitsministeren til at lempe sanktionerne.
Mødet sluttede med en tilkendegivelse/vedtagelse af, at man ikke vil acceptere et uventet negativt svar fra ministeren:
- Et sådant negativt svar ville uden tøven afstedkomme uønskede, men nødvendige lovlige reaktioner af generende karakter for hele samfund, lyder det FDl og IA-gruppen.
-----