For få brugte lastvogne og trailere
Brugtvognsforhandlernes største problem er i dag ikke at sælge køretøjerne men at skaffe dem
Man skulle tro, at hele verden står på hovedet lige nu. For ganske få år siden, var det konstant et problem at komme af med de brugte lastvogne og trailere. Hvem skulle aftage dem? Men der er godt nok kommet andre tider.
Trans Inform har netop besøgt Dania Truck i Padborg, der er en af de store spillere på markedet for handel med brugte lastvogne, trailere påhængsvogne m.v.
Direktør og indehaver Esben Lorenzen siger til Trans Inform, at aftagerne faktisk bestiller brugte køretøjer hos hans firma.
- Så prøver vi på at efterkomme ønskerne. Men det er svært lige i øjeblikket. Eksempelvis er det så godt som umulig at opdrive brugte trailere i øjeblikket. Samtidig mærker man også, at visse gamle lastvogne med meget lidt elektronik, har en større værdi i tredjelande end væsentlige nyere brugte lastvogne, som indeholder masser af elektronik, fortæller han.
Hele verdenDania Truck har eksport af brugt materiel til 73 forskellige lande, der bl.a. også omfatter Fjernøsten og Sydamerika. I det Sydamerikanske område har Esben Lorenzen på grund af sine spanske sprogkundskaber fået en del kontakter.
- Vi har et stort net af freelance agenter rundt omkring i verden, som knytter kontakterne. I år forventer vi at omsætte ca. 400 enheder. Der er dog to gange tidligere blevet omsat 500 enheder om året, men det er for hårdt for helbredet, siger Esben Lorenzen, der cykler meget i sin fritid.
- Nu har jeg dog fået ansat flere sælgere, så vi regner med at fordoble omsætningstallet i løbet af den kommende tid, siger han.
Ud over Esben Lorenzen selv er der ansat fire sælgere og to værkstedfolk ansat.
Blev købt udEsben Lorenzen, der oprindelig er uddannet kok, etablerede sig først sammen med et par kolleger med Danway i Rødekro
- I 1995 købte vi den ene kompagnon ud, og i 2000 blev jeg selv købt ud. Herefter startede jeg Dania Truck. Firmaet har været "ramt" af en vis succes siden starten. Det ses i form af det nye hovedkvarter, som virksomheden tog i brug i marts måned i år.
Det en flot administrations- og servicebygning, der er helt gennemført til formålet med handel af brugt materiel. Der er avanceret videoovervågning overalt.
Esben Lorenzen kan fra en hvilken som helst computer med internetopkobling i verden f.eks. åbne og lukke porte og døre i firmaet, ligesom han har fuld kontrol over, hvem der bevæger sig hvor inden for virksomheden.
- Førhen brugte vi meget tid på at lede efter nøgler til de brugte lastvogne. Nu har vi mulighed for at spore, hvor nøglerne har forlagt sig ved hjælp af vores avancerede computersystem, fortæller Esben Lorenzen.
Global handelAdministrationsbygningen er meget flot udført og Esben Lorenzen lægger ikke skjul på at hans kone, der også arbejder i firmaets administration, har haft en meget stor finger med i spillet sammen med en arkitekt. Når man træder ind af døren er man ikke i tvivl om at det er virksomhed med global handel. En stribe ure på væggen fortæller, hvad klokken er flere forskellige steder rundt i verden.
Selve administrationsbygningen er i to etager og på 375 m2, mens servicebygningen, der har gennemgående vognbaner, er på 500 m2. Esben Lorenzen har for at være fremtidssikret for nylig købt yderligere et grundstykke lige syd for Dania Trucks nuværende plads.
Med det nye grundstykke råder virksomheden i alt over et grundareal på 46.000 m2, der har facade direkte ud til motorvej E45.
-----