23948sdkhjf

Infrastruktur som sikre fremtiden

Den nye Infrastrukturkommissionen skal snarest give svar på, hvordan transporten skal håndteres i fremtiden - Skydes i gang med stor konference

Den nye Infrastrukturkommissionen skal snarest give svar på, hvordan transporten skal håndteres i fremtiden - Skydes i gang med stor konference



Alene ordet infrastruktur er nok til at få mange af landevejenes praktikere til at blive fjerne i blikket, og når det så ydermere handler om en infrastruktur-kommission bemandet med ikke mindst en mur af professorer er det svært at se koblingen til hverdagens godstransport.

Men når man sidder fast i motorvejs-kø og ikke kan komme frem til tiden med varerne vel vidende, at dette kun er begyndelsen, så er man ikke sen til at kræve forbedringer. Vi ved, at transportmængderne er stigende, og vi ved, at hele samfundets behov for, at både gods og mennesker kan komme frem bliver større og større.

Men hvis der er noget som tager tid og koster penge her i verden, så er det trafikinvesteringer. Alle inden for transport er helt klar over, at man ikke bare kan lade stå til. Men det er uhyggelig vigtigt, at det er det rigtige, der blev gjort - at motorveje bliver udtænkt så de harmonerer med f.eks. havnenes behov og tager højde for byernes udvikling samtidig med, at man sikrer sig, at jernbanen kan udnyttes bedst muligt - og hvis man synes at motorveje er dyre og tidskrævende, så skal man bare kigge på jernbanen for at se milliarderne rulle som taxameteret i en hyrevogn, mens sporarbejdet snegler sig frem.

Regeringen er i hele transportspørgsmålet optaget af at undgå de klassiske hovsa-løsninger, som danske politik er så rig på. Der skal ikke gennemføres noget, som vi fortryder om 10 år. Det er derfor, at man har hidkaldt nogle af de bedste hjerner og placeret dem i Infrastrukturkommissionen sammen med brugerne, herunder også repræsentanter for godstransporten.


Den rigtige strategi

Regeringen nedsatte Infrastrukturkommissionen den 2. november med et bredt sammensat af forskere indenfor transport og økonomi, repræsentanter fra transportorganisationer og erhvervsfolk.

Opgaven lyder på i det kommende år at analysere fremtidens behov for infrastruktur og komme med forslag og strategier om håndteringen af de langsigtede udfordringer for transportinfrastrukturen.

Selv peger regeringen på, at den i de senere år har sikret en række vigtige investeringer i nye veje, udvidelse af metroen med en cityring, udarbejdelse af beslutningsgrundlag for kapacitetsudvidelse af jernbanen mellem København og Ringsted og regeringen forhandler med den tyske regering om en fast forbindelse over Femern Bælt.

Senest har regeringen den 26. oktober 2006 indgået en historisk og omfattende trafikaftale om investeringer på vej- og baneområdet for 9 mia. kr.

Mere og mere trafik

Den økonomiske vækst, den stigende globalisering, den øgede internationale samhandel, den demografiske udvikling, udviklingen på boligmarkedet og nye transportmuligheder betyder imidlertid, at trafikmængderne og trængslen vil udvikle sig yderligere i de kommende årtier.

Kommissionens arbejde skydes i gang med en stor konference den 30. november 2006

om fremtidens infrastruktur, hvor transporterhvervet og transporterhvervets organisationer får lejlighed til mødes med Infrastrukturkommissionens medlemmer. Konferencen vil danne grundlag for det videre arbejde i Infrastrukturkommissionen.

Formand for Infrastrukturkommissionen bliver Birgit Aagaard-Svendsen, Direktør i J. Lauritzen A/S.


Dansk position fastholdes

Transportminister Flemming Hansen har som mål, at Danmark skal fastholde og udvikle sin position som et af de lande i verden, der har det bedste transportsystem, selvom de stigende trafikmængder øger kravene på længere sigt. Det kræver gode trafikforbindelser til udlandet, gode trafikforbindelser mellem landsdelene og gode pendlingsmuligheder indenfor de enkelte landsdele.

- Når vi nedsætter Infrastrukturkommissionen, er det fordi vi gerne vil have nogle konkrete bud på løsninger af meget centrale og vigtige beslutninger for velfærden i det danske samfund på længere sigt. Udbygningen af vor infrastruktur er et helt centralt velfærdstema med afgørende betydning for vort erhvervsliv og den enkelte borger, siger Flemming Hansen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078