Krav til moderne trailere: Lette med stort rumindhold
Kögel står stærkt med sin Mega MAXX gardintrailer, der er en rigtig Europatrailer
Transportkunderne har store transportbehov for tiden. Det smitter også af på transportmateriellet, der hele tiden optimeres, så man lige kan få lidt mere gods med - både vægtmæssigt og rumfangsmæssigt.
Og Kögels Mega MAXX er netop en af de moderne tiders trailere, der har en stor indvendig højde og en ligeud bund, så gaffeltrucks og løftevogne kan køre helt igennem fra bagenden til forsmækken.
Men som om den store indvendige højde ikke er nok, så kan taget tillige hæves hele vejen rundt. På den måde kan man ved lastning af særdeles omfangsrigt gods hæve taget 50 cm op og sænke det så langt ned, når traileren igen skal køre ud af vejen.
På den måde letter man lasteoperationen ved lastning af rumfangsrigt gods. Hævning af taget sker stille og roligt ved, at man udløser et stort håndtag ved hver stolpe, herefter påvirkes håndtaget og taget løfter sig op. Ganske fikst.
Gardinopbygninger er lavet med stolper, der er boltet fast på bundkonstruktionen, og der er længdeforskydelige midterstolper med sidebrædder, som sikrer godset godt.
Sidegardinerne kører meget let. Der skal blot trækkes lidt i gardinet, så løber det hen ad siden. Der er sket en betydelig udvikling på dette område, siden de første gardintrailere begyndte at blive almindelige i slutningen af 80erne.
Chassiset forkrøbbetSelve traileren er bygget som en kompromis-trailer, hvor chassiset f.eks. er forkrøbbet hen over akselsektionen, så totalhøjden holdes nede. Derved har man kunnet holde en indvendig lastehøjde på 3,00 meter.
Kongetappen er beregnet til et maksimal tryk på 12 ton, så traileren må betegnes som en rigtig Europatrailer, beregnet til 40 ton vogntogsvægt.
Vil man have en Kögel gardintrailer med 16 ton kongetap, må man vælge en Strong MAXX i stedet.
Alligevel er Mega MAXX bygget så den kan køre efter en treakslet trækker. Der er nemlig god plads mellem støttebenene og kongetappen.
Akselsektionen er en trippelbogie med luftaffjedring, udstyret med tre SAF aksler, der har skivebremser.
Bundkonstruktionen er lavet som en moderne version af den gode gammeldags konstruktion med to gennemgående længdevanger, hvor der er skåret ud til tværvangerne, der også er gennemgående fra side til side.
Bundpladerne er finske krydsfinerplader, som har en meget stor styrke. Bunden er da også specificeret til at kunne bære et akseltryk på syv ton fra en gaffeltruck.
Hele kantskinnen er udvendig perforeret, så man kan benytte kanten som surringsmulighed.
Sikker surringMega MAXX er også udstyret med stokkehuller og kæpstokke indvendig i ladet, så f.eks. rør, træ i pakker etc. kan transporteres sikkert.
Man kan se, at specielt tyskerne har fået et andet forhold til begrebet surring af gods. Ja man kan næsten fristes til at tro, at de tyske myndigheder og trailerproducenter har været igennem en forsvenskningsproces, for i Sverige er det mange år siden, at man begyndt at spænde godset forsvarligt fast under transport.
Samtlige Kögel-trailere leveres med forstærket opbygning som standard. Derfor er det med XL certificat efter EN 12642 XL(VDI 2700) muligt at undlade at surre læsset med evtuelt spændebånd, når der er tale om (rumfangsmæssigt) fuld last på Mega MAXXtraileren.
Traileren er udstyret med fire færgekroge, som kan sikre stabiliteten under færgesejlads. For at sikre traileren mod rustdannelse er den lige som alle nye Kögel chassiser behandlet med Zink KTL, før den er lakeret i kundens farver. Dette giver den perfekte forebyggelse mod rust og garantere en lang holdbarhed, hvor der ydes en 10 års garanti mod gennemtæring.
Brugervenlig
Selve bagenden er afsluttet med nogle flotte døre, der hver er udstyret med fire hængsler, og to dørlukkere. Under bagenden er der en normal lygtekofanger, som udstyres med baglygter og så videre helt efter kundens valg og lovens minimumskrav.
Mange danske vognmænd vil stadigvæk gerne have de runde trekammerbaglygter på deres køretøjer.
På Månedens køretøj er der monteret en værktøjskasse af plast i venstre side ude ved bagenden, så det er muligt at komme af med forskelligt udstyr.
Generelt er det en flot trailer med en stor brugervenlighed - en trailer, der uden tvivl vil være efterspørgsel efter. Ikke mindst på grund af den store indvendige højde og det høje kvalitetsniveau.
-----