23948sdkhjf

Pas på lastbilen - men også chaufføren

Carsten Nonbo, V, der medlem af Folketingets trafikudvalg og retsudvalg, har lavet sin egen uvidenskabelige statistik over lastbilulykker med dødelig udgang, og er nået frem til at chaufføren er uskyldig i mere end halvdelen af de ulykker, hvor lastbiler er involveret. Carsten Nonbo kræver her mere fairness overfor chaufførerne

Carsten Nonbo, V, der medlem af Folketingets trafikudvalg og retsudvalg, har lavet sin egen uvidenskabelige statistik over lastbilulykker med dødelig udgang, og er nået frem til at chaufføren er uskyldig i mere end halvdelen af de ulykker, hvor lastbiler er involveret. Carsten Nonbo kræver her mere fairness overfor chaufførerne



Vi har haft kedeligt mange højresvingsulykker med lastbiler de sidste år. Det fik mange medier til at gå i selvsving og påstå, at "lastbiler er skyld i hvert 4. færdselsdrab i 2005". Kilden til påstanden var vist en enkel fantasifuld journalist, og på vanlig vis havde andre dovne medier blot slugt oplysningen ukritisk. Man påstod altså, at ca. 80 ud af 332 døde i trafikken var slået ihjel af en lastbil. Den påstand viser, hvordan statistik kan misbruges eller misfortolkes - mens chaufførerne sagesløst må lægge ryg til.

Jeg har længe efterlyst en årsagsstatistik for færdselsuheld, men en sådan findes ikke. Ingen tør lave den, idet den selvfølgelig indeholder en fejlrisiko - og ingen statistikere tør lave fejl.

Jeg har derfor lavet min egen "lommestatistik", hvor jeg via Ritzau.telegrammer har kunnet registrere 250 trafikdrab ud af 332 i år 2005. I disse 250 er 63 lastbiler INVOLVEREDE - ikke nødvendigvis skyldige. Ved nærmere gennemgang af de 63, tør jeg godt påstå at, i de 35 ulykker (mere end halvdelen) er lastbilchaufføren uskyldig - og dermed OFFER for andres fejl. I de sidste 28 ulykker kan jeg ikke "dømme" i 4 tilfælde, medens jeg vurderer, at lastbilchaufføren er skyldig i de 24, heraf de 11 højresvingsulykker.

Blandt de sidste 13 dødsulykker, er de tre eneulykker, hvor chaufføren selv døde - enten som følge af ulykken, eller også på grund af blodprop. De 10 resterende var venstresving og vigepligt samt bagendekollision på motorvej.

Pr. 1. nov. i år har lastbiler været INVOLVERET i 33 ud af 185 registrerede ulykker, heraf formoder jeg, at de er skyld i de 17 (heriblandt 6 højresving).

Jeg vil ikke påstå, at mine registreringer er korrekte, men jeg vil påstå, at det er det tætteste, vi er på sandheden (indtil nogen beviser noget andet).

Tallene viser, at lastbilchauffører er skyld i mindre end hver 10. ulykke, og ikke hver 4., som det påstås.

Ingen chauffør ønsker at køre noget menneske ihjel. Det sker desværre, men branchen har krav på en fair omtale.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063