Danske Erhverv vokser
- Skridt for skridt bevæger vi os den rigtige vej, og vi håber, at også HTS-A og vil vælge at være med her. Der er ganske enkelt det mest fornuftige, siger DTLs formand, Anker M. Jensen til Trans Inform.
Udtalelsen kommer efter, at HTSI og Dansk Handel og Service har fusioneret til en ny stor organisation ved navn Danske Erhverv og HORESTA efterfølgende har meddelt, at man går med her - både når det gælder arbejdsgiversiden og erhvervssiden.
Men formanden for ITD, Mogens Therkelsen mener ikke, at fusioner og den nye tilgang af HOSTERA får betydning rent transportmæssigt.
- Vi stadig, at HTS-A er den rigtige platform. Det er den transportmæssigt mest "rene" løsning, både når man ser på arbejdsgiverfunktionen og det erhvervsmæssige. Danske Erhverv er mere blandet i sin sammensætning og næppe det rette forum, når man blot for at nævne et eksempel taler om store transport-sager som bøde-sagen, siger Mogens Therkelsen.
Samtidig med, at DTL og HTSI nu er del af en større gruppering, har HTS-A på sin side øget tilslutningen. ITD har for et godt stykke tid siden valgt at gå med i HTS-A og også Busvognmændene er gået med her. Med i kredsen hører nu også SLD, Specialforeningen for Logistik og Distribution, ligesom, der for nyligt er indgået samarbejdsaftale mellem Dansk Textil og Beklædning og HTS-A. Desuden er der indgået samarbejdsaftale med FDE Service Partner A/S om kontante medlemsfordele. Medlemmer af HTS-A vil fremover få tilbud om rabataftaler inden for IT, mobiltelefoni, forsikringer, indkøb med videre.
Optimist
I DTL hæfter Anker M. Jensen sig ved, at ingen i HTS-A har sagt, at man aldrig vil være med, men har tilkendegivet, at man i øjeblikket ikke fandt, at storfusionen var den rigtige løsning.
- Jeg er optimist, det skal man jo være for overhovedet at gå ind i forretningslivet, men efter, hvad der er sket på det seneste også med HORESTA, så tror jeg at mulighederne for at vil alle samles, alt i alt er blevet større, siger Anker M. Jensen.
Han mener ikke, at det er en hindring, at HTS-A nu er blevet mere bredtfavnende.
- Fordelene ved at stå sammen er de samme, og med dannelsen af Danske Erhverv bliver servicesektoren styrket organisationsmæssigt, så man bliver en stor spiller på lige fod med Dansk Industri, siger han og afviser, at transporterhvervet drukner i så stor en organisation.
- Transporten er jo et af benene i service-samfundet. Og service-erhvervet er i fortsat fremgang, understreger han.
Fusionen mellem HTSI og DH&S til Danske Erhverv får effekt til årsskiftet.
DTL understreger, at det meste af service, transport og handel i Danmark således er samlet i én organisation, som får en "formidabel slagkraft", som det hedder
- Vi glæder os som eksisterende medlem af HTSI til at blive en del af Dansk Erhverv
Og er overbevist om, at transporterhvervet ved sin repræsentation i Dansk Erhverv, hvor også Danske Speditører er repræsenteret, får meget at skulle have sagt over for myndigheder og politikere. siger Anker M. Jensen.
-----