23948sdkhjf

Fragtmand og eksportvognmand

Vognmand Thorkild Jensen er tredje generation i familievirksomheden Johs. Jensen & Søn i Hedensted, hvor fjerde generation så småt er ved at blive kørt i stilling til et generationsskifte.

Vognmand Thorkild Jensen er tredje generation i familievirksomheden Johs. Jensen & Søn i Hedensted, hvor fjerde generation så småt er ved at blive kørt i stilling til et generationsskifte.



Vognmand Thorkild Jensen fik nærmest vognmandsfaget i vuggegave. Familievirksomheden blev startet af Thorkild Jensens morfar Aksel Nyman i Urlev uden for Hedensted 1. maj 1925.

- Min morfar startede, som man nu gjorde dengang ude på landet med at køre varer ind til byen for de lokale og så handle ind for dem. Efterhånden begyndte han at køre med grise og kreaturer og almindelig vognmandskørsel, fortæller Thorkild Jensen.

Faderen Johannes Jensen overtog vognmandsforretningen i 1957, da Aksel Nyman døde. I 1967 valgte han at afhænde vognmandsaktiviteterne til fordel for en fragtrute til Ribe og Vejen. Et skifte som stadig præger virksomheden i dag, hvor Johs. Jensen & Søn kører fragtmandskørsel med 16 lastvogne - heraf 10 med hængere.

Thorkild Jensen startede i faderes virksomhed samme dag, som han tog stort kørekort.

- Jeg startede som 18-årig. Jeg har jo aldrig hørt andet end vognmandssnak hjemme ved spisebordet, siger Thorkild Jensen med et lunt glimt i øjet.

- Når vognmandstilladelserne skulle fornyes, så kom mit navn med på tilladelserne sammen med min fars.

Thorkild Jensen blev medejer i 1986 og overtog virksomheden i 1991, da faderen døde.

Opkøb og eksport

Virksomheden kørte da med fem fragtmandsbiler. Siden er forretningen udvidet markant - både på fragtmandsaktiviteterne og med eksportbiler.

- Vi fik den første tilladelse til eksportkørsel i 1991. Den havde vi ventet på i nogle år. De var jo ikke så nemme at få fingrene i dengang, fortæller Thorkild Jensen.

Da markedet blev frigivet i 1993 kørte Johs. Jensen & Søn med to eksportbiler. Antallet af eksportbiler nåede op på syv i starten af 2004.

- I dag har vi droslet lidt ned og har fem biler, der kører eksport. Fire kører på Frankrig for Transland i Horsens, og en enkelt bil kører luftfragt for Haugsted ud fra Billund Lufthavn.

Fragtmandsforretningen blev i 1996 udvidet med købet af en fragtrute fra AM Transport i Horsens. I efteråret 2002 overtog Thorkild Jensen fragtmandsfirmaet Knud Poulsen i Vonsild, der lige som Johs. Jensen & Søn kørte i Sønderjylland med udgangspunkt fra Danske Fragtmænds terminal i Taulov.

4. generation

Selv om Thorkild Jensen, der fylder 52 til februar, og hustruen Emma ikke har planer om at gå på pension foreløbigt, så er virksomheden så småt i gang med et generationsskifte.

- Vores søn Niels kører som fast afløser på fragtbilerne, og vores datter Jeanette arbejder på kontoret. Vores svigersøn Thomas, kører også som chauffør, så næste generation er på trapperne.

Vores børn er uddannet uden for huset. Niels er uddannet lastvognsmekaniker hos Hessel - det er ganske praktisk, når en chauffør ringer hjem med problemer på bilen - og Jeanette er kontoruddannet på en plasticfabrik og har prøvet at sidde på den anden side af bordet som transportkøber. Jeg tror, det er sundt, at børnene har fået uddannelse og erfaringer uden for huset, siger Thorkild Jensen.


Chaufførmangel

At der er rift om chaufførarbejdskraften har man også mærket hos Johs. Jensen & Søn. Derfor har virksomheden netop valgt at tænke utraditionelt.

- Vi har netop ansat en tysk chauffør fra Hamburg via et bureau i Flensborg. Bureauet har specialiseret sig i rekruttering af medarbejdere til danske virksomheder og sørger blandt andet for at de tyske medarbejdere får undervisning i dansk. Der er en stor arbejdskraftreserve i Nordtyskland. Mens ledigheden i Vejle er nede på to procent, så er ledigheden i det nordtyske område nord for Hamborg - hvor der bor 10 mio. mennesker - helt oppe på 17 procent, fortæller Thorkild Jensen.

Han lægger ikke skjul på, at chaufførmanglen først og fremmest er branchens egen skyld.

- Vi har alle tøvet for længe med at gøre noget ved problemet. Der er mange som giver stramningen af køre- og hviletidsreglerne skylden for chaufførflugten, men det er byggeriet - som ofte kan tilbyde timelønninger på helt op til 300-400 kroner i timen, der er løbet med de - ofte håndværksuddannede - chauffører, der er forsvundet, siger Thorkild Jensen.

Elever

Johs. Jensen & Søn har to lærlinge, hvoraf den ene snart er færdiguddannet.

- Vi er godkendt til tre chaufførelever og har bestemt mod på at starte med en ny elev. Det koster penge at have elever i starten, men det må man tage med. Vores elever starter typisk med at køre kassevogn, indtil de får stort kørekort. Senere får de også lov til at køre med hænger. Det er også en fordel for virksomheden, at man selv får lov til at forme medarbejderne. Det er lettere, når de er unge, end hvis det er en chauffør på 40-50 år, siger Thorkild Jensen.

Han stoppede selv bag rattet i 2000.

- Det kunne ikke blive ved med at gå med at arbejde på et rullende kontor, når virksomheden var blevet så stor. Vi bliver jo heller ikke yngre, siger Thorkild Jensen med et smil.

Han er angiveligt godt tilfreds med virksomhedens størrelse.

- Vi har den størrelse vi skal have. Men det kan selvfølgeligt godt være, at de unge vil noget andet på længere sigt.

Børnebørn

Johs. Jensen & Søn har haft domicil på Phønixvej i Hedensted siden 1985. Ægteparret Thorkild og Emma Jensen bor i et parcelhus samme sted.

- Det har været praktisk, når man står op klokken tre om morgen, at man bare skulle gå 50 meter for at være på arbejde. Men i dag kunne vi godt ønske, at vi var lidt længere væk - det er svært at holde fri, når man bor så tæt på, griner Thorkild Jensen.

Emma møder en time senere, klokken fire - hvor der er fred til papirarbejdet - og arbejdsdagen slutter først omkring klokken 19 på hverdage. Men selv om fritiden er sparsom, så er der altid plads til parrets tre børnebørn.

- Vi har tre piger og de er altid velkomne. Også i kontortiden, hvis de eksempelvis er syge, siger Thorkild Jensen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078