23948sdkhjf

Dansk køletransportør med fuld fart på

Skive Køletransport er en af de få tilbageværende nationale kølevognstransportører

Skive Køletransport er en af de få tilbageværende nationale kølevognstransportører



De seneste års mange slagterilukninger og fusioner i transportbranchen har markant reduceret antallet af vognmandsvirksomheder med kølevogne.

Derfor er der ikke mange kølevognstransportører tilbage på det indenlandske transportmarked. En af de få tilbageværende på markedet er Skive Køletransport A/S, der lige nu har 41 trækkende enheder og 66 påhængskøretøjer.

Af dem kører langt størsteparten køletransporter, og virksomheden i Skive har opgaver på både nationale og internationale transporter.

- Den internationale del er dog blevet reduceret væsentlig inden for det seneste års tid, fortæller Aase Kristensen, der deltager i den daglige drift i den store virksomhed.

Aase Kristensen er oprindelig uddannet teknisk tegner men har været med, lige siden hendes mand Anders Kr. Kristensen i 1978 begyndte som vognmand. Dengang startede han med en enkelt tur mellem Skive og Århus.

Siden 1980 har Aase Kristensen udelukkende haft vognmandsfirmaet som sin faste arbejdsplads.

Ikke konkurrencedygtig på Italien

- Vi kunne ikke konkurrere mere på køletransporter til Italien, så det er vi ophørt med. I stedet er de pågældende kølevogne blevet sat i drift i den indenrigs transport, som kunne benytte materiellet, eftersom der samtidig skete en udvidelse af transportopgaverne, fortæller hun.

Skive Køletransport kører dog stadig enkelte ture på Frankrig samt køl og stykgods til Sverige.

Aase Kristensen siger, at man ikke er blevet påvirket af bygningen af det nye storslagteri i Horsens og de efterfølgende slagterilukninger, selv om den største kunde i virksomheden er Danish Crown.

- Transporterne foregår i hele Jylland og det er fra slagterier til både slagterier og kølehuse. Vi kører f.eks. ikke distribution af kød. Der udover køres der bl.a. ture med fødevarer, som går ned til Padborg, hvor godset omlæsses og sendes videre med andre transportfirmaer til eksportmarkeder, oplyser hun.

Overholder overenskomsten

- Udfordringen er ikke at skaffe nye transportopgaver. Der er faktisk rigeligt at lave, og virksomheden har faste kontrakter på de store opgaver. Lige i øjeblikket er det nok en større udfordring at skaffe chauffører, siger Aase Kristensen.

- Vi er nok ramt lidt af, at der er nogen, som ikke helt holder sig til overenskomsten, og det kan vi ikke hamle op med. Her betaler vi overenskomsten, så det kører efter reglerne. Jeg tror nok, at det er skattevæsenet der bliver sorteper i nogle af de lønaftaler, vi hører om for tiden, vurderer hun.

Virksomheden har i alt ca. 45 chauffører, fordi det er nødvendigt med ekstra chauffører, selvom der ikke er nogen tomandsbetjente vogne. Men der er jo altid nogen, der holder fri.

Til at styre hele flåden benytter man hos Skive Køletransport Dyna Fleet, der er et flådestyringssystem fra Volvo.

- Det har vi stor glæde af, konstaterer Aase Kristensen.

- Her kan chaufførerne få hjælp til at styre køre- og hviletiden, og vi har styr på faktorer som brændstofforbrug m.v.

Længst på literen

At man går op i brændstofforbruget, ses bl.a. af, at virksomheden løbende hænger brændstofforbrugstal over alle lastbilerne op på en opslagstavle.

- Så kan alle se hvordan det står til, og jeg tror, der er stor konkurrence om at køre længst på literen, siger Aase Kristensen til Trans Inform.

Det administrative klares af Aase Kristensen, der, som hun siger, kun er næsten heltids sammen med en heltidsansat disponent, en halvdags kontorassistent samt en tidligere chauffør, der også arbejder halvtid i administrationen.

Vognmand Anders Kr. Kristensen kører ikke længere sin faste tur, som han ellers gjorde hver dag i mange år. Han går ind hvor der lige er behov for det, og er således det meste af tiden ude i marken, hvor tingene sker.

- Siden vi er holdt op med at køre til Italien er vores weekender blevet mere rolige, siger Aase Kristensen.


Flere mærker

Skive Køletransport har nemlig egen servicebygning, hvor der er mulighed for at servicere køretøjerne. Det meste foregår dog uden i byen bl.a. på et lokalt værksted, der indtil sidste år husede den lokale Volvo lastvognsforhandler.

Men Volvo-koncernen, der ejer forhandleren, valgte at lukke værkstedet til stor fortrydelse for mange af de lokale vognmænd - heriblandt også Skive Køletransport, der i mange år har været en stor Volvo kunde.

Men efter at Lastas-koncernen har overtaget værkstedet og etableret DAFservice, har Skive Køletransport købt et par nye DAF lastvogne.

Der er dog også købt flere Volvoer, så man har ikke forladt det svenske mærke, selv om det nærmeste autoriserede servicecenter er flyttet længere væk.

Skive Køletransport har desuden tre Scania lastvogne, så der er fordeling mellem mærkerne

Når det gælder køletrailere er Schmitz det foretrukne mærke hos Skivevirksomheden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062