23948sdkhjf

Skuffet over EU’s 24-timers regel

Kommissionen har vedtaget regler for en europæisk 24-timer regel, der ligesom i USA kræver screening af bestemte laster for at forebygge mulige terrortrusler.

Kommissionen har vedtaget regler for en europæisk 24-timer regel, der ligesom i USA kræver screening af bestemte laster for at forebygge mulige terrortrusler.



EU har arbejdet på reglerne i flere år, og undervejs er der blevet foretaget flere fornuftige justeringer baseret på anbefaling fra den internationale skibsfart, World Customs Organization og erfaringer fra USA, påpeger de danske redere.

- Desværre har EU på et væsentligt område ikke vist sig lydhør, og det drejer sig om afgivelse af informationer om containere, der er pakket af NVOCC/speditører i tredjelande. Rederierne har for disse containere ikke detaljerede informationer med hensyn til, hvem der ejer, afsender og modtager godset samt nærmere informationer om godsets karakter, men alene speditørens navn. Da EU alene ønsker de informationer, rederier besidder, vil der for 40 procent af de containere, der sendes ind i EU ikke foreligge detaljerede informationer, og det europæiske 24-timers meldesystem til forebyggelse af terror synes derfor at være uden substans. Skibsfarten finder dette meget beklageligt, da man i resten af verden i samarbejde med relevante erhverv har evnet at indføre systemer, der både har et reelt security-mæssigt indhold uden at være til skade for verdenshandelen, lyder det fra Danmarks Rederiforening.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063