Chaufførmangel forværres
Den voldsomme stramning af straffene for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne har allerede fået mange lastvognschauffører til at finde job i andre brancher. Og branchen frygter, at denne kedelige udvikling vil accelerere efter justitsminister Lene Espersens meget beskedne revision af sanktionspraksis ? det er rent administrative lempelser. Justitsministeren vil først overveje egentlige lovændringer ? som ønsket af transportbranchen ? ved årsskiftet 2007/2008.
- Det er alt for lang tid. Så vil erhvervet have levet under de skrappe regler i yderligere et år, og resultatet vil være fortsat chaufførflugt og adskillige virksomhedslukninger, siger vicedirektør Morten Lindbo, Dansk Transport & Logistik.
En bred vifte af erhvervsorganisationer ønsker i stedet spørgsmålet behandlet i den nuværende Folketingssamling.
- Der er behov for lempelser her og nu, så Folketinget kan vedtage de nødvendige lovændringer inden sommerferien, siger Morten Lindbo.
To hovedønsker
Køre- og hviletidsreglerne er fastsat i EU, og dem kan Danmark ikke ændre nationalt. Det er det skærpede danske straffe-katalog, som transportbranchen ønsker justeret.
- Vi kræver ikke, at man vender tilbage til det gamle regelsæt, hvor bøden var 500 kroner for snart sagt en hvilken som helst overtrædelse. Men der skal være rimelighed i straffene, siger Morten Lindbo.
Der er især to områder, hvor vognmandsbranchen ønsker forandringer.
- Det ene område er virksomhedskontrollerne, hvor man i dag kan frakende en chauffør kørekortet ubetinget. Det er for skrap en sanktion for noget, der ligger tilbage i tiden. Det er en sanktion uden reelt præventivt indhold, siger Morten Lindbo.
Det andet hovedspørgsmål gælder afbrydelse af hvileperioder.
- Hvis en chauffør afbryder en hvileperiode for tidligt, så betragter myndighederne i dag hele hvilet som annulleret uden hensyn til, om bruddet udgør en reel fare for trafiksikkerheden. En chauffør, som afbryder et otte timers hvil en time for tidligt, bliver i dag straffet for at have kørt uafbrudt i 27 timer, fordi man lægger den reelle køretid før og efter sammen med den annullerede hvil. Han skal selvfølgelig straffes, men kun for at have afbrudt sit hvil for tidligt.
Proces-økonomi
- De virkeligt skrappe sanktioner skal være forbeholdt de overtrædelser, der reelt har konsekvenser for trafiksikkerheden, siger Morten Lindbo, som dog erkender, at det kan være vanskeligt for myndighederne at administrere den slags vurderinger.
- Men procesøkonomiske hensyn berettiger ikke grove tilsidesættelser af chaufførens retssikkerhed. Der skal være proportionalitet mellem forbrydelsen og straffen. Det er der ikke i alt for mange tilfælde, som reglerne er i dag.
-----