23948sdkhjf

Leveringer med forsinkelser

For tredje gang blev Airbus nødt til at rebe sejlene og melde pas på sine leveringsplaner for superflyet A380. Det klarer sig flot under det igangværende testflyvningsprogram, performer bedre end forventet ? men rykker baglæns i produktionsgangen: Det er ikke underligt, at der efterhånden er gået lang tid siden sidste ordre.

Med den seneste udmelding er det nu muligt at tegne et omrids af i hvert fald en god del af de reviderede produktionsplaner og et billede af, hvornår de enkelte kunder nu kan regne med at modtage deres første fly.


Kunder i kø ved samlebåndet

Singapore Airlines vil fortsat være det første selskab, der kan sætte den jættestore A380 ind på rutenettet. Det vil nu ske i oktober 2007. Det var senest planlagt til at ske her inden jul i år, og selskabet havde allerede startet en global markedsføring af sit nye produkt ? og dermed spildt mange gode penge ud i den blå luft..

De næste selskaber, der vil modtage deres første A380 fly, vil være Emirates og Qantas. Og det bliver nu så sent som august 2008.

Så følger Air France i 2. kvartal 2009, og Lufthansa følger trop fra maj samme år.

2009 bliver så også året for den første aflevering af en A380 i fragtudgaven: Det bliver FedEx, der står først for, mens UPS må vente til maj 2010. Hvis UPS overhovedet vil fastholde sin ordre: Luften svirrer for tiden med forlydender omk, at UPS måske vil satse på den nye Boeing 747 fragter i stedet. Men noget officielt nyt er der dog ikke.

Et pusterum

Derimod blev det sidst i oktober meddelt, at Virgin Atlantic har valgt frivilligt at udskyde modtagelsen af sit første A380 fly til så sent som 2013. Selskabet har tidligere flyttet på planerne, men skulle efter det seneste have modtaget sit første fly i 2009.

Med Virgin?s beslutning har Airbus fået lidt sikkert stærkt fornøden luft i produktionsplanerne, så smerterne kan dulmes hos nogle af de andre kunder.

Men med de forsinkede leverancer og fornyede investeringer i udvikling af reviderede planer følger øgede omkostninger og forsinkede indtægter udover kompensationer til utilfredse kunder.

Lang vej

Derfor er hele økonomien bag A380 også blevet forskubbet: Hvor Airbus tidligere regnede med at nå et break-even efter levering af 240 fly, er dette balancepunkt nu skubbet op til 420 fly.

I dag er der ordrer for 159 fly. Så der er med andre ord en lang og kostbar vej at gå, før projektet går i nul.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063