FMTS gennemfører uddannelsen for tankbilchauffører
Det er endelig lykkedes at få genoplivet uddannelsen som tankbilschauffør. Ikke mindst takket være stor støtte fra Olieselskabet OK a.m.b.a., hvor blandt andet kørselsleder Ditte Lassen og kørselschef Peter Kümmel-Nielsen har bistået Fredericia Middelfart Tekniske Skole (FMTS) med relanceringen af uddannelsen.
Bag uddannelsen står også brancheudvalgets medlemmer, der ud over Peter Kümmel-Nielsen også har Mads Hansen Ravn (Q8), Ejner Lind fra organisationen 3F i Fredericia, samt faglærerne Henrik Helios FMTS, Tommy Skovgaard Rasmussen og driftskoordinator Laila Christiansen som medlemmer.
- Begyndelsen var meget svær, siger faglærer Henrik Helios til Danmarks Transport-Tidende.
- For enten måtte man droppe specialet, som faktisk har i en årrække, uden at blive brugt. Eller også skulle vi sætte egentlig uddannelse i gang.
FMTS?s inspektør Hugo Nielsen fremlagde de alvorlige konsekvenser af det manglende lærlingeindtag på specialet tankvognschauffør på et møde tidligere i år, hvor repræsentanter for flere af de store tanktransportører deltog.
- Konsekvensen vil sandsynligvis være en nedlæggelse af specialet, hvis ikke der gøres noget. Men der vil også fremover være behov for og mangel på kvalificeret arbejdskraft i transportbranchen, hvilket også vil ramme tankvognsbranchen på sigt, fastslog Hugo Nielsen.
StartskudDet blev startskuddet til at man kom i gang. En af de store udfordringer, var og er stadigvæk at skaffe elever. Selv om de fleste olie og benzintankvogne har deres udgangspunkt i Fredericia, så er det ikke ensbetydende med, at man kan skaffe elever nok til et rent tankvognshold. Men undervejs i forløbet gik OK ind og valgte at være med, og har stillet med tre elever.
Hos OK fandt kørselschef Peter Kümmel-Nielsen, at uddannelsen hos FMTS ser lovende ud, og da man står for at skulle uddanne flere nye chauffører, var det naturligt at vælge denne retning. Samtidig har flere vognmænd, som kun har få tankvogne eller som kun kører tank i sæsoner valgt at lade chauffører deltage i uddannelsen.
Grundig introduktionI uddannelsesforløbet får kursisterne en ganske grundig introduktion i til jobbet som tankvognschauffør.
Der arrangeres besøg hos de to danske tankvognsproducenter VM Tarm A/S og HMK Bilcon A/S.
Eleverne får heller ikke lov til at nøjes med det danske sprog. Man har som fremmesprog valgt engelsk, så på det område bliver chaufførerne også uddannet.
Under forløbet, der løber over 2,5 år, er det også planen at eleverne skal afvikle kurser som ?Køreteknik og manøvrering? i simulator.
Skoleopholdet består af moduler delt op over flere perioder.
SkoleopholdFørst startes med et ugekursus i ADR/Farligt gods. Fem uger senere starter tankvognslærlingene på et transportmodulkursus, der varer seks uger.
Det næste skoleophold ? der også er på seks uger - omfatter kørekort til forvogn samt EU-kvalifikation 1. Derefter kommer der et fem ugers chaufførkursus indeholdende blandt andet: erhvervelse af kørekort til anhænger.
Næste kursusforløb på fire uger indeholder EU-kvalifikation 2.
Der efter følger et to ugers skoleophold med kursusemne tankbil. Senere følger tre ugers skoleophold med specialefag og til slut er der to uger med svendeprøve.
Transportmodulet omfatter samfundsfag, kørekort B, gaffeltruckcertifikat, kursusforløbet lastbilens hjælpeudstyr, kvalitet og miljø i logistikkæden og endelige fremmed sprog. Under chaufførmodulet kommer kørekort C/E, et punkt, der nok vil interessere mange arbejdsgivere, fordi så må eleven lige pludselig køre lastvogn med påhæng. Under modulet svendeprøve har man håndtering af olie- og kemikalieaffald, kundeservice samt national og international transport.
Tilfredshed hos arbejdsgiverneVognmand Poul Henrik Schou, Poul Schou A/S Odense, hilser uddannelsesinitiativet velkomment.
- Vi ser virkelig positivt på uddannelsen og det er lykkedes os at finde en elev der ville tage af sted. Vi ser det samtidig som en fordel i vores forretning, at en chaufføren får en meget bred all-round uddannelse, fordi vi laver meget andet end tanktransport. Vi kan godt finde på at sende en ny elev af sted igen, siger Poul Henrik Schou.
Poul Schou A/S har konstant to ? tre tankvogne i arbejde.
Uddannelsen er tilskudsberettiget og der findes forskellige tilskudsmuligheder:
I den periode, lærlingen er på skole, vil virksomheden modtage lønrefusion fra AER. Lønrefusionen gælder både unge og voksen lærlinge, dog med en højere sats for voksenlærlinge.
Der udbetales via AER ekstra præmie ved forøgelse af antal lærlinge, hvilket vil give virksomheden ca. kr. 35 000,00 ekstra i hele læreperioden.
Virksomheder, der er medlem af ATL, kan søge om godtgørelse for svendeprøvegebyr (1500,00 kr.), dækning af udlandstur (3000,00 kr.), samt evt. ekstra udlæringspræmie på 10.000,00 kr.
Dette skal der dog søges særskilt om og det besluttes for et år af gangen. Refusion og præmie kommer automatisk til udbetaling fra AER.
Endvidere kan der for nogle amters vedkommende være muligt, at søge om voksenlærlingetilskud i praktiktiden. Dette tilskud skal søges hos AF.
Faglærer Henrik Helios siger til Danmarks Transport-Tidende, at skolen altid står til disposition for at hjælpe med udfyldelse af nødvendige dokumenter, ligesom man bistår med planlægningen af forløbet, så det kan tilpasses lærepladsens behov.
-----