Stor udvikling i transporterne til Østeuropa
Den økonomiske udvikling løber stærkt i mange af de tidligere Østlande. Det kan man også mærke hos Børge Ernø Transport A/S i Toftlund, der kører på Østeuropa.
Væksten i Østeuropa fik et kraftigt skub med EU-udvidelsen i 2004. Det har medført en tilsvarende stigning i godsmængderne, hvilket betyder at der er rigeligt at lave, selv om konkurrencen fra de østeuropæiske vognmænd er hård.
- Kunderne kan måske sagtens finde transportkapacitet hos østeuropæiske transportfirmaer, men det kniber ofte med transporttiden. Det betyder at kunderne ikke helt kan regne med at godset er fremme til det forventede tidspunkt. Vi har et satellitbaseret kommunikationssystem, som betyder at vi har fuld kontrol over hele forløbet og vi altid ved hvor alle køretøjer befinder sig. Dermed kan vi også løbende informere kunderne om transportforløbet, fortæller vognmand Jan Ernø.
Kvalitetsforspringet er nok til at sikre at Børge Ernø Transport A/S har rigeligt med transportopgaver. Til gengæld er det i dag en udfordring at skaffe den nødvendige arbejdskraft.
Datterselskaber i udlandetEn udfordring, der har været medvirkende til at man etableret sig, hvor der er adgang til mere arbejdskraft. Det sønderjyske transportfirma har også gennemgået en meget stor udvikling inden for de sidste par år, en udvikling, der ser ud til at fortsætte. For der er ingen tegn i sol og måne på, at godsmængderne vil falde lige forude.
Børge Ernø Transport A/S har derfor etableret sig både i Polen og i Tyskland med eget personale og egen vognpark. Den polske afdeling blev etableret for ca. to år siden og er hjemmehørende i byen Suchy-las, hvor man har ansat en kvindelig leder. Den tyske afdeling er beliggende i Jarplund, ikke så langt fra den dansk-tyske grænse. I Toftlund har man 20 egne trækkende enheder samt en håndfuld fremmede trækkere, som kører fast for firmaet. For at sikre en helt up-to-date og miljøvenlig vognpark, er der allerede afgivet bestilling på fem nye Volvo FH440 med EURO5 motorer og et antal nye DAF XF 105, også i EURO5 udgave til levering i begyndelsen af det nye år.
Når virksomheden, der ellers altid har været en rigtig Volvo kunde, senest er gået meget over til DAF, skyldes det ikke mindst at man bor nabo til Carsten Noer One Stop Service, der bl.a. har autoriseret DAF-Service.
- Det betyder en meget stor besparelse for os, at vi lige kan få serviceret lastvognene, når de alligevel er hjemme, siger vognmand Kim Ernø, som står for hele den tekniske del af virksomheden hos Børge Ernø Transport A/S.
Bulgarien og RumænienGeografiske kommer Børge Ernøs trailervogntog overalt i det Østeuropæiske område. Det er lande som Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, hele det gamle Jugoslavien, Bulgarien, Rumænien, Tyrkiet. Desuden kommer firmaet også i lande som Grækenland, Italien, Østrig og Schweiz. Til gengæld er det sjældent at firmaet har transporter til det Vestlige EU. I dag kører lastvognene igen ned gennem det tidligere Jugoslavien på turene til f.eks. Tyrkiet. Så i Toftlund glæder man sig utrolig meget til at den nye grænseovergang i Tjekkiet bliver åbent helt, så man kan benytte den forholdsvis nye og store ringvej syd om Dresden til og fra den nye grænse.
Samtidig ser man frem til at de to lande Bulgarien og Rumænien bliver medlem af EU.
- Det vil lette grænsepassagerne meget, siger vognmand Jan Ernø, til Danmarks Transport-Tidende.
- Tænk hvordan lastvognene holdt og ventede ved de polske grænseovergange før 2004. Det er stort set lige så tidskrævende og besværligt at komme ind i Bulgarien og Rumænien, siger Jan Ernø.
At processen med nedbrydning af grænserne i Europa langt fra er afsluttet og at det stadig er problematisk at passere grænsen til mange lande ? ofte med forskellige regler og praksis, anskueliggør vognmand Jan Ernø med eksempel: En af firmaets vogntog skulle passere Moldavien med en transitstrækning på blot ca. en kilometer.
- Men der skal chaufføren have visum, og eftersom han ikke havde det, måtte han pænt køre de 700 km, der er i omvej for at komme udenom. Det viser hvor stift det hele endnu kan være på de kanter, fortæller Jan Ernø.
Mere på kølPå det godsmæssige område vinder det temperaturregulerede gods mere og mere.
- I hele transportvirksomheden har vi kun fire presenningstrailere. Til gengæld råder vi over ca. 40 køletrailere, næsten alle af mærket Schmitz med Thermo-King kølemaskine. Når valget er faldet på Thermo-King skyldes det ikke mindst det udbyggede servicenet. Sker der noget, ved vi at der altid findes servicemuligheder, stort set overalt hvor vi kommer, siger Kim Ernø.
De temperaturregulerede transporter omfatter såvel transport af pallegods, stykgods som ophængt kød og både køl og frys.
-----