Det handler om uddannelse
Således konstaterer Lasse Kaasgaard, der er leder af Transport- og Logistikafdelingen på Fredericia Middelfart Tekniske Skole, FMTS, at der er stor interesse for at få uddannet chauffører, ligesom mange vognmænd nu er varme på at tage elever og oprette lærepladser.
- Problemet er dog blot, at der lige nu ikke er ret mange elever at vælge imellem - andre brancher er nemlig også "fremme i skoene" og jagter de gode elever, siger han og tilføjer:
- Mange vognmænd tror, at skolen har rigelig med elever at vælge imellem, men desværre: Vognmændene må selv i gang med at rekruttere eleverne. De findes nemlig ude i samfundet og vil gerne i lære som chauffør, de mangler bare lærekontrakten.
- Nogle få vognmænd har allerede prøvet denne vej med held.Og så skal vi nok sørge for at få uddannelsen op at stå, og ordne det meste af papirarbejdet, siger Lasse Kaasgaard.
Behov for opkvalificering
Han fortæller, at FMTS har rigeligt at lave, selv om man umiddelbart skulle tro, at alle potentielle kursister er ude at arbejde i dag.
- Men mange vognmandsvirksomheder og lastbilejere har i dag et stort behov for at få opkvalificeret arbejdskraften, så det giver også pres på uddannelsessystemet hos os. Kunne der findes tilstrækkeligt med elever - og det kan der, hvis vognmændene selv gør en indsats ?til chaufføruddannelserne, kunne vi dog sagtens oprette flere hold.
Praktikvejen
- Denne for branchen lidt ukendte og utraditionelle måde at få elever på hedder "praktikvejen" og er meget fordelagtig, både for virksomheden og eleven. Elever, der er hyret ad praktikvejen, viser sig oven i købet tit at være meget bedre elever end gennemsnittet - og gode elever kan vi vel ikke få for mange af, siger han.
- De fremsynede vognmænd har vidst det længe, men som skole er det jo rart at se, at vognmændene i en lidt større målestok endelig har fået øjnene op for, at de selv er nødt til at uddanne til fremtiden - med mindre da markedet da skal overtages af ukrainere, slutter Lasse Kaagaard.
-----