Højresvings-ulykker: Nu er det tid at lytte til branchens folk
Diskussionen om højresvings-ulykker er ikke slut med Havarikommisionens rapport for nylig. Således mener Jørgen Rørby Johansen, at det kan være en løsning at indføre ubetinget vigepligt for cyklister, når de krydser en vej.
Han siger: - Nu bør man kigge på det reelle problem, at cyklister f.eks. ofte kører sindssygt hurtigt i kryds og groft sagt kører på retten frem for sikkerheden. Udtalelser som ?jeg troede, at lastbilchaufføren havde set mig? og lignende fremsat af cyklister, som fortrøstningsfuldt fortsatte frem for fuld skrue og derefter er blevet kørt ned, viser jo hvor lidt ansvarsfølelse cyklisterne udviser.
- Det hjælper ikke med alskens udstyr som kameraer langs siden og ekstra spejle. Det har jo vist sig, at uheldene oftest sker ved forhjørnet af lastvognen, og at de uheldige cyklister bliver ramt af højre forhjul. Chaufførerne kan heller ikke overskue at orientere sig i fire spejle plus eventuelt kamera plus orientere sig både foran og på venstre side af vognen og så dreje omkring et hjørne på samme tid, påpeger han.
Ubetinget vigepligt
- Løsningen er, at der indføres ubetinget vigepligt for cyklister, hver gang de krydser en vej. Det er trods alt bedre at vedtage en lov, som medfører lidt begrænsning, men som til gengæld giver en positiv sikring af cyklisterne, så de kommer hele hjem til aften, siger Jørgen Rørby Johansen og tilføjer:
- Man ser trafikforskere komme med alle mulige nyheder og løsningsforslag, selv om de ikke har det ringeste kendskab til virkeligheden med lastvogne.
Samtidig opfordrer Jørgen Rørby til, at man holder op med at råbe efter de få danske lastvognschauffører, der efterhånden er tilbage.
- De udfører deres arbejde og der er ingen af dem der laver uheld med vilje. Men mange af de højtråbende skulle prøve at sætte sig ud i en lastvogn og se det hele lidt fra virkelighedens vinkel.
- Man skal heller ikke være blind for at der sker højresvingsuheld med både personbiler og busser. Det hører man så til gengæld ikke så meget om. Fordi personskaderne med personbilerne ofte er begrænsede. Selv vores justitsminister har været uheldig at ramme en knallertkører i et højresving. Det var endog i en personbil, hvor der er ruder hele vejen rundt og i et af de største kryds i København. En politimester fra Sjælland har også skrevet sig ind i denne uheldsstatistik. Det viser hvor svært det kan være at undgå et sådan uheld.
Opfordring til myndighederne
- Derfor bedes myndighederne også for en gangs skyld bakke om vore efterhånden få danske chauffører, og i stedet se på færdselskulturen eller manglen på samme ved cyklister og knallertkørere.
- Vores chauffører, der udfører et dygtigt og professionelt arbejde, der p.t. foregår under umenneskelige forhold, er ikke engang omfattet af jagtloven. Men alligevel jages de 24 timer i døgnet året rundt, siger Jørgen Rørby.
- I alle andre fag taler man meget om arbejdsmiljø. Det findes på ingen måde for en dansk chauffør. Det er dybt utilfredsstillende at se den måde de bliver behandlet på, hvilket mange bør tænke nærmere over, da det trods alt er chaufførerne, der sørger for at der også er friske varer på hylderne i butikkerne næste morgen, siger han.
-----