Klar bane for modulvogntog på motorveje og til havne
Efter lang tids forberedelse kan det forsøg i stor skala med modulvogntog, som transportminister Flemming Hansen for længst har lovet nu gennemføres. Det er en udløber af det nye trafikforlig med regeringen, Dansk Folkeparti de radikale. Forliget afsætter store milliard-beløb til både jernbane og vej ? og altså også til modulvogntogsforsøget, som efter planen skal foregå i perioden 2008-2011.
Det fastslås i forliget, at der bliver oprettet en reservepulje på 85 millioner kroner til et landsdækkende forsøg med kørsel med modulvogntog på det overordnede vejnet. Forsøget tager udgangspunkt i det eksisterende, sammenhængende motorvejsvejnet.
Her er det
Forsøget kører på E 20 fra Kastrup til Esbjerg, Rute 21 (Holbæk-motorvejen) fra Motorring 3 til Holbæk, E 47 fra Kvistgård (ved Helsingør) til Rødby, E 45 fra Padborg til Frederikshavn og E 39 fra Aalborg til Hirtshals.
Desuden skal der etableres forbindelse til transportcentre i umiddelbar tilslutning til motorvejen, til nærmere udvalgte sideanlæg (rastepladser) på motorvejsnettet, til havne med international godstransport, hvor havnearealerne ligger i umiddelbar nærhed af motorvejen, og hvor en forbindelse ikke vil forudsætte større anlægsinvesteringer.
Havnene er medForsøget vil omfatte havnene i Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg, Esbjerg, Fredericia, Århus, Kalundborg, København, Helsingør og Rødby.
Det er planen, at der skal ske tilpasninger af det relevante vejnet i 2007-08, så der er gjort klart til forsøget i de tre år i perioden 2008-11.
Efter en passende indkørings-periode skal forsøget analyseres og evalueres ? også med hensyn ti trafiksikkerheden.
Indsats bar frugt
- Det var en god dag for det danske transporterhverv, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard:
- Et årelangt ønske fra DTL er blevet opfyldt, og det seneste halvandet års intensive og målrettede indsats er blevet belønnet. Vi glæder os til det kommende samarbejde med Transportministeriet og de øvrige myndigheder om realiseringen af storskalaforsøget. Vi er overbevist om, at forsøget vil føre til både mere effektive transporter, bedre trafiksikkerhed, mindre miljøbelastning, færre vogntog på vejene og alt i alt betragtelige samfundsgevinster, siger Erik Østergaard
-----