Et stort luftfragtsmarked med problemer
Således melder markedets største spiller Aeroflot om en tilbagegang i perioden indtil september på små to procent i mængderne til 104,500 tons.
Dog steg mængderne isoleret set for september med 12.1 procent i international luftfragt og 33.9 procent i indenrigsfragt. Men altså ikke nok til at dæmme op for årets akkumulerede fald.
Godt ser det heller ikke ud for en anden stor spiller i russisk luftfragt ? selskaberne i alliancen AiRUnion, der omfatter Omskavia, KrasAir, Sibaviatrans, Samara Airlines, Domodedovo Airlines, and Sakhalinskiye AviaTrassy.
De melder samlet ligeledes om en tilbagegang på to procent til 25,160 tons i de første ni måneder af 2006.
Skinner tager gods..
Allerede sidste år viste sig tegn på nedgang i den russiske luftfragt. I 2005 faldt således de samlede fragtmængder på Ruslands største lufthavn, Moskva Domodedovo Airport, med ikke mindre end 37 procent til 116,000 tons. Det ser ud til, at en del af dette tab genvindes i år, men totaltallet for 2006 vil givetvis ligge langt under de næsten 190,000 tons bare to år tidligere.
Jernbanen
Blandt årsagerne til de bratte fald i russisk luftfragt angives konkurrencen fra jernbaner ? blandt andet den Transsibiriske Jernbane, der har vunder meget kinesisk eksportgods til Rusland fra luft til skinner. Men megen import af luftfragt til Rusland går fortsat også til lufthavne i nabolande, hvorfra det truckes ind i bonded warehouses i Rusland for at sikre mod tyveri, bortkomst, bestikkelser og konfiskationer.
-----