Justitsminister på tilbagetog
Lene Espersen erkender, at skærpelse af bødestraffe for køre- og hviletidsforseelser var for skrap
Justitsministeriet har i dag meddelt, at myndighederne gennemfører lempelser af den administrative praksis på køre- og hviletidsområdet.
Justitsministeren erkendte på et møde med transportbranchens repræsentanter, herunder DTL, ITD, FDL, 3F og Dansk Byggeri, at sanktionerne var blevet for stramme.
- Det er af helt afgørende betydning for færdselssikkerheden, at køre- og hviletidsreglerne overholdes. Dette er også baggrunden for, at vi sidste år skærpede sanktionerne på området, så det ikke længere kan betale sig at overtræde reglerne. Jeg er imidlertid enig med branchen i, at sanktionerne for en række overtrædelser kan virke unødvendigt strenge. Det laver vi nu om på, hedder det i en udtalelses fra justitsminister Lene Espersen.
Måske flere lempelserHun erkender, at den tiltrængte revisionen af sanktionskataloget på køre- og hviletidsområdet ikke nødvendigvis er afsluttet med de annoncerede lempelser.
- Jeg vil ikke afvise, at der kan vise sig behov for yderligere tilpasninger. Jeg har derfor bedt Rigsadvokaten om i samarbejde med Rigspolitichefen at følge området og udarbejde en redegørelse, der kan give os det fornødne grundlag for at vurdere, om der er behov for yderligere justeringer af sanktionsniveauet. Jeg har bedt om, at redegørelsen foreligger omkring årsskiftet 2007/2008, siger Lene Espersen.
De fem ændringer- det bliver tilladt kortvarigt at åbne kontrolapparatet i lastbiler og busser, mens diagramarket (skiven) sidder i, hvis dette sker under nogle nærmere angivne betingelser, herunder at åbning sker med henblik på egenkontrol.
- Fremover vil der kun blive udmålt én bøde til henholdsvis chauffør og vognmand, hvis chaufføren under kørslen ikke som påkrævet medbringer diagramark fra den pågældende uge og de diagramark, han har brugt de forudgående 15 dage. Hidtil har der kunnet gives en bøde for hvert ikke medbragt diagramark. Det er dog et krav, at samtlige manglende diagramark efterfølgende indsendes til politiet.
- Praksis justeres, så der kun udmåles én bøde til henholdsvis chauffør og vognmand for hvert diagramark, der er fejlagtigt eller mangelfuldt udfyldt, uanset antallet af udfyldningsfejl eller manglende oplysninger på det enkelte ark. Hidtil har der kunnet gives en bøde for hver forkert eller manglende oplysning på hvert ark.
- fremover vil der kunne foretages to afbrydelser af det daglige hvil (mod hidtil én) af sammenlagt højst en times varighed i forbindelse med færgeoverfart eller togtransport (den såkaldte "færgeregel").
- Endelig vil chaufførerne for det femte fremover kunne undlade at anvende diagramark under et lovligt dagligt hvil, der afholdes i køretøjet
-----