Specialtransporter forbudt i myldretiden
FDM-direktør vil have specialtransporter væk fra motorvejene i myldretiden – specialtransportør vender tommelfingeren nedad
- Problemerne ude på motorvejsnettet er ikke skabt af specialtransporterne, siger vognmand Torben Rafn, fra transportfirmaet Torben Rafn & Co. A/S i Sommersted i en kort kommentar til et indlæg i Kanal 94 i dag, hvor FDM vil have forbudt specialtransporter at køre på motorvejene i myldretiden.
FDM’s dirktør Thomas Møller Thomsen giver specialtransporterne skylden for en stor del af køerne i myldretrafikken. Det er især de tilladelsesfri særtransporter, hvor vogntog op til 30 meters længde, 3,30 meters bredde og 4,10 meters højde, der falder FDM-direktøren for brystet.
- Det bør være slut. Jeg synes, at vi er inde på et område, hvor de få må vige for de mange. Og når vi har meget tæt trafik på motorvejen i forvejen om morgen, så burde de tunge transporter ikke kører der, lige på det tidspunkt, siger Thomas Møller Thomsen, der er direktør i FDM.
Dansk Folkepartis trafikordfører, Jørn Dohrmann mener også at der indføres tilladelser til denne type specialtransporter.
Med de nævnte mål må en særtransport, der udføres med et registreret køretøj (på gul nummerplade) køre op til 80 km i timen på motorvej, mens en blokvognstransport med de samme dimensioner maksimalt må 60 km i timen på motorvej.
80 som i Tyskland
Til dette siger vognmand Torben Rafn til www.e-nyt.com: Det er mængden af køretøjer og ikke specialtransporterne der skaber problemerne. Specialtransporterne kører som de skal i indersporet på motorvejene. Nej man skulle for længst have været i gang med at udbygge hele vejnettet med bedre veje og motorvejsnettet med flere spor, så havde problemet ikke været der. I stedet skal det nu gå ud over special- og sværgodstransporterne, fordi politikerne har glemt at få vejene udbygget. Erhvervslivet burde også kræve fortrinsret til at få udført sine transporter, og så kan f.eks. turisterne køre på andre tidspunkter. De nævnte transporter op til 30 meters længde, der f.eks. kan være en typisk blokvognstransport af vinger til vindmøller, kunne bare få lov til at køre 80 som de gør i Tyskland, så eksisterer problemet overhovedet ikke, siger Torben Rafn.
-----