Øger ikke længden generelt
45 fods containeren er allerede omfattet af dimensionsbekendtgørelsen
Den omstridte containers fortsatte liv medfører ikke nogen generel længdeforøgelse. Det forhold at 45 fods containeren fik lov at leve videre i EU-regi, har udløst nogle relevante spørgsmål om denne containerstørrelse i forhold til den danske lovgivning på vejtransportområdet.
Umiddelbart skulle man tro, at 45 fods containerens fortsatte liv, vil medføre en toleranceregel på længdebestemmelserne eller en generel forøgelse af totallængden for sættevognstog. Men det er ikke tilfældet, eftersom dette forhold allerede er omfattet af bekendtgørelsens § 23 og 29, der omhandler: en container, indeholdende deleligt gods. Betingelsen for at måtte transportere deleligt gods i en container er, at de maksimale mål på sættevognstoget ikke overstiger: længde: 17,0 m, bredde :2,55 m, højde 4,1m, og at der køres direkte fra skib eller jernbane. Er der tale om en kølecontainer, må bredden være op til 2,60 m. De anførte dimensioner kræver ingen tilladelse, ligesom der heller ikke skal benyttes særlig afmærkning så som skilt med "Særtransport" eller afmærkningslys af nogen art. Chaufføren skal dog medbringe et frisk udskrift fra "trafikken.dk", da transporten er en særtransport.
Totalhøjden på transporten kan tillades indtil 4,20 meter. Det kræver så i fald en transporttilladelse, der gives som engangstilladelse eller en strækningstilladelse. En sådan transporttilladelse udstedes efter forhandling med de berørte vejmyndigheder.
Begrebet container er i øvrigt et bredt begreb, der også dækker f.eks. en firkantet trækasse. Det behøver altså ikke lige netop at være en skibscontainer, for at man kan benytte sig af bestemmelserne i lovgivningen.
-----