23948sdkhjf

Logistik 365 dage om året

Færgeselskaberne har traditionelt haft bedre plads til de mange ferierejsende i sommermånederne, fordi fragttrafikken i samme periode daler markant ? men globaliseringen gør, at den tid er forbi.

Hos Color Line har man oplevet en markant ændring i fragtmønstret i sommerferiemånederne.

- De sidste par år, er den traditionelle nedgang i fragttrafikken fra midten af juni til midten af august, faldet drastisk. Hvis vi siger, at godstrafikken før hen faldt med 50 procent, så er den kun gået tilbage med 25 procent i denne sommerperiode, siger fragtchef John Juul Jensen, Color Line Cargo i Hirtshals.

Han er ikke i tvivl om, at udviklingen er en effekt af globaliseringen.

- Tidligere lukkede mange virksomheder i Danmark og Norge tre uger i sommerferien. Det gør konkurrenterne ude i den store verden ikke, og derfor vælger flere og flere produktionsvirksomheder i dag at holde åbent i ferieperioden, siger John Juul Nielsen.


Ændret mønster

I Dansk Industri bekræfter advokat Lars Bruhn, at feriemønstret i danske virksomheder er under forandring.

- Det er vores fornemmelse, at vores medlemsvirksomheder i stigende grad vælger at sprede medarbejdernes ferieperiode, for at undgå at holde lukket i ferien. Virksomhederne er nødt til at følge kundernes behov.

- Indførelsen af lean manufacturing både herhjemme og i udlandet med minimering af lagerbeholdninger, kræver et konstant vare-flow. Den danske industriferie passer heller ikke sammen med eksempelvis bilindustrien i Tyskland eller Frankrig, påpeger Lars Bruhn.

Han understreger, at der også er andre faktorer end den stigende vareudveksling med udlandet, der påvirker feriemønstret.

- Det øgede antal ferie- og fridage, der er fulgt med de senere års overenskomster, betyder, at virksomhedernes fokus på at tilrettelægge medarbejdernes ferie stiger, siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063