23948sdkhjf

Airbus sætter sine A380 kunder mat

Så skarpt kan det vende. Men når man står for at lancere verdens hidtil største kommercielle fly i et helt epokegørende design, har man jo bedt om opmærksomhed. Den har Airbus sandelig også fået?

Airbus skiftede først i oktober CEO. Forgængeren holdt mindre end et halvt år ? og begge blev fældet af den åbenbart uendelige række af forsinkelser og justeringer, der har ramt A380-programmet. Flyet er i luften, testprogrammet skrider helt planmæssigt frem og er endog på flere punkter foran planen. Men produktionen er kommet håbløst bagefter, og det står nu klart, at forsinkelserne løber op mod to år, før det første fly sættes i kommerciel drift ved Singapore Airlines. Og derefter varer det flere år, før produktionstakten når op på det, den skulle have været i dag.

Det har ramt smerteligt hårdt, og udover meget vanskelige problemer i koncernens ledelse og den pinefulde balance mellem de mange politiske partnere i samarbejdet skal Airbus nu også til lommerne i form af betaling af kompensationer til de selskaber, der havde satset på at få de nye fly i rute. Samtidig med at indtægterne forsinkes.

Logikken

For det er jo ikke kun et spørgsmål om A380 eller ikke A380. De store fly sættes ind på føderuter mellem passagertunge hubs, og derfra og dertil strømmer så mindre fly i et fintmasket trafiksystem, der rækker ud til sekundære og tertiære lufthavne. Det tager år at oplægge et sådant trafiksystem, og det kræver mange millioner i investeringer i passende feederfly og etablering af trafikprogrammer. Alt sammen til ingen nytte, når A380?erens 550 passagerer ikke kommer som planlagt. Selskaberne er så henvist til at klare den tunge hub-til-hub trafik med mindre fly. Og selvom det kan kompenseres til en vis grænse ved flere frekvenser, er det heller ikke løsningen: Lufthavnenes kapacitet er mange steder, og især da i de store hubs, allerede udnyttet til kogepunktet. Det var jo netop drivkraften i A380?erens logik: Flere passagerer ved uændrede eller endog færre afgange.

Så det koster?.


Fragteren også forsinket

Det er så heller ikke ?kun? A380 passagerflyet, der er forsinket. Forstoppelsen i produktionsapparatet rammer også produktionen af A380 i fragtudgave. Der er i alt afgivet ordrer på 27 af de store fragtfly, hvoraf dog Emirates? to siden blev konverteret til passagerudgaven.

Der er dermed en bestilling på 10 til FedEx og 10 til UPS, samt fem til leasingselskabet IFLC.

Den første skulle have været afleveret til FedEx i 2008. Den bliver nu forsinket til 2010. Og den første flyvning, der var planlagt til 2007, er endnu ikke officielt blevet tidssat.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078