Norgestrafik vokser stadig
Det norske færgerederi Color Lines oplever stadig stigende omsætning på fragtsiden. Rederiets godsomsætning, der sidste år øgedes med 15 procent, er steget med omtrent 11 procent ved udgangen af september i år.
- Bortset fra en enkelt rute, Sandefjord-Strømstad, hvor væsket kun har været to procent, så ligger resten af vores ruter oppe omkring de 10-11 procent, siger en tilfreds fragtchef John Juul Nielsen, Color Line Cargo.
Det er den generelt positive udvikling med højkonjunktur i både Danmark og Norge og i særdeleshed stigende Norsk import, der driver den gunstige fragtudvikling.
Tendensen med et øget antal løstrailere ser også ud til at holde.
- Det er en udvikling, der er drevet af kapacitetsproblemer og chaufførmanglen i vognmandsbranchen. Væksten er især markant på vores lange ruter Oslo-Kiel og Hirtshals-Bergen. Til gengæld ligger andelen af uledsagede transporter forholdsvis konstant omkring 30 procent på en rute, som Hirtshals-Larvik. Vores kunder vil ikke spilde chaufførernes køretid til søs, derfor har vi også stadig mange chauffører med på de ruter, hvor chaufføren så at sige kan køre i land med en ?ren skive?, fortæller John Juul Nielsen.
GlobaliseringenColor Line har også oplevet en ændring i trafikmønstret i sommerferiemånederne.
- De sidste par år, er den traditionelle nedgang i fragttrafikken fra midten af juni til midten af august, faldet drastisk. Hvis vi siger ,at godstrafikken før hen faldt med 50 procent, så er den kun gået tilbage med 25 procent i sommerperioden. Det er en effekt af globaliseringen. Tidligere lukkede mange virksomheder i Danmark og Norge tre uger i sommerferien. Det gør konkurrenterne ude i den store verden ikke og derfor vælger flere og flere produktionsvirksomheder i dag at holde åbent i ferieperioden, siger John Juul Nielsen.
Den udvikling sætter rederiet under pres, fordi nedgangen i fragttrafikken traditionelt bliver mere end erstattet af ferietrafikken.
- Det er ingen hemmelighed, at det er i den periode, at færgerederierne henter en stor del af deres indtjening. Det er lykkedes os, at fordele sol og vind lige, når det gælder kombinationen af personbil- og fragttrafikken. Men det bliver meget lettere, når vi får de nye superspeed-færger i slutningen af 2007 og starten af 2008 til ruterne Hirtshals-Kristianssand og Hirtshals-Larvik.
SuperspeedDe to nye færger, der hver har en kapacitet på 2000 lanemeter, vil mere end fordoble kapaciteten på ruterne til Larvik og Kristianssand. Til sammenligning er kapaciteten på de nuværende færger tilsammen 1800 lanemeter. Samtidig skærer de nye færger omkring en time af overfartstiden, fordi de kommer til at sejle med en marchfart på omkring 27 knob.
Den første superspeedfærge forventes indsat i december 2007 på ruten Hirtshals-Kristianssand, mens søsterskibet efter planen indsættes på ruten Hirtshals-Larvik i marts 2008.
Skibene repræsenterer en investering på knap to milliarder NOK og er en del af Color Lines ambitiøse investeringsprogram, der samlet set løber op i omkring otte mia. NOK.
- Kapaciteten på de nye skibe stiller naturligvis også større krav til organisationen på landsiden. Vi er allerede i gang med at investere i nye terminalsystemer og IT. Det vil ikke kun effektivisere driften på landsiden, men også betyde forbedringer i forhold til ISPS-reglerne, fortæller John Juul Nielsen.
Hirtshals Havn er langt fremme med planer om anlæg af et stort trafikcenter halvanden kilometer fra havnen tæt på motorvejen, hvor blandt andet Toldvæsnet vil etablere kontorerer.
- Det vil over natten skabe et af Danmarks største trafikcentre med over 100.000 lastvogne om året. Her forventer jeg, at vi vil flytte vores cargo-aktiviteter ud på længere sigt, fortæller John Juul Nielsen.
-----