Afviser at miljøzone-lov er slap
Imidlertid finder oppositionen ikke forslaget vidtgående nok, og Københavns overborgmester Ritt Bjerregaard har kritiseret miljøministeren for at slå bremserne i for at give københavnerne renere luft og regeringen for at tage mere hensyn til lastbilejerne end borgerne.
Men miljøminister Conni Hedegaard mener, at Ritt Bjerregaard ikke har noget at klage over men burde glæde sig over at hun i kraft af lovforslaget rent faktisk får mulighed for at gøre noget godt for miljøet, og at lovforslaget er en realitet.
Således peger miljøministeren på, at kravene i forslaget ligger på linje med de mest omfattende og ambitiøse i Europa, hvor flere lande og byer arbejder med miljøzoner i disse år. I de byer, der indfører miljøzoner, vil op imod en tredjedel af den sundhedsskadelige partikelforurening fra dieselkøretøjer blive fjernet allerede i 2010.
Miljøministerens lovforslag medfører, vognmændene skal investere omkring 600 mio. kr. i partikelfiltre i de kommende år, og at der vil blive monteret partikelfiltre på op til en fjerdedel af alle lastbiler og busser i Danmark.
DTL ønsker fakta
DTL mener på sin side, at oppositionens miljøzone-forslag slet ikke vil give den miljøeffekt, som man tror. Nogle af forslagene er så økonomisk tunge, at de er uden sammenhæng med den miljøgevinst, man søger at opnå, lyder det fra DTL, som mener, at oppositionen opfører sig helt urimeligt og er i lodret strid med fakta, når den påstår, at problemerne med partikelforureningen først for alvor vil blive løst, når den kommende Euro6 norm bliver lovpligtig i 2011 eller 2012.
- Fakta er jo, at de moderne lastbiler med Euro 3-motorer nedbringer partikelforureningen med 90 procent, og nu da Euro 4 normen netop er blevet lovpligtig for nye lastbiler og busser sker en yderligere reduktion med 80 procent. Alt i alt nedbringer nye lastbiler partikeludslippet med 98 pct. siden 1993, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
-----