Nu skal transportformer klinge bedre sammen
Allerede da Jan Trøjborg var trafikminister i 1998 blev det forsøgt at skabe en samlet strategi for godstransporten, men tiltaget blev ikke fulgt op at praktisk handling, selv om baggrunden også dengang var en forventning om forrygende vækst i transporten.
I 1998 lagde man op til, at det var politik-områderne, der skulle samles. I dag tager transportminister Flemming Hansen fat i den overordnede strategi på en ny måde. Nu er det transportformerne, der skal samles strategisk.
Flemming Hansen er på det rene med, at væksten i transporterne til og fra Danmark er med til at sikre velfærden i det danske samfund, og samtidig er en forudsætning for erhvervslivets internationalisering og innovation.
Med den voldsomme vækst er der brug for alle transportformer, og de forskellige transportformer skal blive bedre til at samarbejde. Transport- og Energiministeriet udgiver derfor som led i arbejdet med den samlede godsstrategi et oplæg, der med en række konkrete initiativer skal gøre det mere attraktivt at benytte en kombination af transportformer i de situationer, hvor det er effektivt. Udspillet skal ses i sammenhæng med Godstransportens Tænketank, som også skal tænke overordnet samspil og hvor branchen er med.
Ikke konkurrenceDet handler om tre ting:
For det første drejer det sig om en effektiv infrastruktur med gode hovedforbindelser mellem Danmarks regioner og mellem Danmark og udlandet. Dernæst skal der være gode rammevilkår for en fortsat effektivisering af de enkelte transportformer- vej, bane, fly og sø, og endelig ønsker regeringen en udvikling af effektive transportcentre og et godt samspil mellem transportformerne.
Transportministeriet peger på, at der allerede er udgivet en luftfartspolitik. Transport- og Energiministeriet har udarbejdet analyser, der viser, at det går rigtig godt for de danske havne. Det følges op af en havnepolitik i det nye år. Et lovforslag, der baner vejen for øget brug af modulvogntog, er fremsat på Folketingets åbningsdag.
På vejsiden lægges at op til en vejgodsstrategi, der forventes offentliggjort primo 2007. Og på baneområdet er der politiske drøftelser om en langsigtet aftale for årene 2007-2014, der kan danne baggrund for en løsning af de aktuelle spor- og signalproblemer.
Det nye udspil tager afsæt i de enkelte transportformers stærke sider og deres rolle i et sammenhængende transportsystem. Det er ikke hård konkurrence, men effektivt samarbejde, der skal løfte transportopgaven i den kommende vækstsituation, fremgår det af oplægget, som rummer initiativer, der kan hjælpe med at bryde de barrierer, der ofte begrænser samspillet mellem transportformerne.
Dialog med erhvervetTransport- og Energiminister Flemming Hansen siger:
- Det er vigtigt, at regeringen aktivt og konkret arbejder med rammerne for godstransporten. Der skal hele vejen rundt være stor opmærksomhed omkring erhvervets forhold, og jeg mener klart, at et tæt samspil og en konstruktiv dialog med erhvervet er helt centralt, lyder det fra ministeren, som følger op med en konference i november om fremtidens transportsystem som bidrag til den kommende Infrastrukturkommissions arbejde, hvor også Godstransporten Tænketank medvirker.
Han lægger stor vægt på, at der tænkes langsigtet, og at de politiske beslutninger træffes på grundlag af solid og gennemsigtig viden.
Lavere produktivitet
Den gældende investeringsplan er et eksempel herpå. Den sætter rammerne for transportinvesteringerne over en ti-årig periode. Her har eksempelvis forskning inden for samfundsmæssige konsekvenser af infrastruktur været et værdifuldt bidrag i drøftelserne om, hvilke projekter vi og forligspartierne ønskede at prioritere, siger Flemming Hansen.
-----