23948sdkhjf

En historie fra det virkelige transportliv

En frisk chauffør får tildelt en transportopgave en fredag eftermiddag. Transportopgaven lyder kort og godt: Du skal med din trækker tilkoble en læsset trailer i Padborg og levere godset i Oldenburg søndag kl. 11.

Chaufføren starter i Kolding kl. 21 om lørdagen og møder op med sin trækker i Padborg kl. 22:10 for at tilkoble den omtalte trailer og være i Oldenburg til kl. 02:00 søndag morgen, så han kan nå at sove de berømte ni timer, inden han skal bakke til rampen for leveringen. Imidlertid løber han ind i et problem, da han kobler køletraileren til i Padborg. Kølemaskinen strejker, og der går en time og tre kvarter med at få startet kølemaskinen op, så han endelig kan køre. Således bliver afgangstidspunktet rykket til 23:55 i stedet for som planlagt 22:30.

Tænker på kunden

Kl. 02:00 søndag morgen bliver chaufføren træt og holder ind på en parkeringsplads syd for Hamborg for at sove. Chaufføren er meget servicemindet, så i stedet for at sove de lovpligtige ni timer, tænker han mere på, at godset når frem til tiden, så kunden bliver tilfreds. Så klokken kvart over ni kører chaufføren igen, så han kan være rettidigt fremme, selv om der mangler en time og tre kvarter i, at pausen er oppe på de lovbefalede ni timer.

10:45 ankommer chaufføren til leveringsdestinationen, hvor han blot kan konstatere at han skal holde i kø, i øvrigt som nr. tre ud af tre køletrailere, der alle er sendt af sted fra samme afsender i Danmark til den samme destination og alle med samme leveringstidspunkt ? nemlig kl. 11:00.

Spildte anstrengelser

For at det ikke skal være løgn, så aflæsses der kun fra én port hos firmaet. Fra modtageren kommer der besked om, at vores chauffør først kan komme til at aflæsse kl. 15:00, fordi der netop er ankommet yderligere en lastvogn, som skal aflæsses, før nogen af de tre danske køletrailere. Altså har vores ven chaufføren overtrådt køre- og hviletidsbestemmelserne helt unødvendigt, eftersom der jo intet behov var for at være fremme ved modtageren før kl. 15:00 den pågældende søndag.

For transportfirmaet er problemet, at en sådan ventetid ikke bliver betalt. Derfor koster det ikke transportkøberen noget at anmode alle tre lastvogne om at være fremme på det samme tidspunkt, selv om det er umuligt at aflæsse mere end en vogn ad gangen.

En fiktiv historie? Nej, det er en oplevelse fra det virkelige liv.


Et hak i tuden

Den viser samtidig, hvor langt medarbejdere i transportbranchen strækker sig for at tilfredsstille kunderne. Men i stedet for tak, risikerer både chaufføren og vognmanden et ordentligt hak i tuden det næste år frem.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062