En nyskabelse indenfor rullende reklamer
Man finder på så meget. Ikke mindst i USA., - hvor en rimelig stor del af nytænkningen ? ikke mindst når det drejer sig om forbrugerreklamer ? har sin oprindelse. Der er også mange mennesker i Guds eget land, så at der kommer mange nye ideer fra den anden side af Atlanten, bør ikke undre nogen.
Prøv at fremkalde en hvilken som helst amerikansk storby for dit indre blik. Der er ikke mange inches overladt til ens egne tanker. Forbrugerreklamer langs vejene, på husmure, i luftrummet har allerede et godt tag i den amerikanske forbruger, - og kørende reklamesøjler mangler heller ikke i gadebilledet. Ikke alene på busser og taxaer, men på helt almindelige lastbiler, der bare har valgt at reklamere for et produkt i stedet for for sig selv.
Mobile Branding, hvor transportvirksomheden fravælger at gøre opmærksom på egne dyder til fordel for en reklameindtægt, der stammer fra trailerens side, bagdør eller top, er nu også dukket op i Danmark - takket være Sækko Design i Padborg.
Kombinationen er oplagt- Vi taler om en nyskabelse inden for rullende reklamer, udtaler Michael Gadegaard, Kommunikationschef i Knud Hansen Koncernen, der købte Sækko Presenning og Sækko Design i år 2000 for at fuldende koncernens OneStop koncept.
- Og tanken er ret oplagt, for hvis vi forestiller os, at en ny virksomhed kommer til byen og ønsker at kommunikere sit budskab ud til en fremtidig kundekreds, ja, så kan ledelsen vælge mellem at annoncere i lokalaviserne, i radioen eller rundt omkring i byen.
- Men budskabet kommer jo ud til flere forbrugere og mere frekvent, hvis det bliver kørt rundt i nærområdet i en bestemt periode, - og derfor er det nærliggende at kombinere transportvirksomhedens aktiviteter med den nystartede virksomheds ønske om at få budskabet distribueret så langt ud i periferien som muligt.
Det er på den baggrund, at Mobile Branding er opstået.
Eksponering- Det handler om, at alle producenter ønsker at fange forbrugerens opmærksomhed og på den måde få solgt sit produkt. Derfor er eksponering i det offentlige rum en meget vigtig aktivitet. Mobile Branding gør det muligt for producenten at få budskabet slået op i stor størrelse og kørt rundt på danske ? og internationale ? veje. I en given periode. ? Det er nytænkning, påpeger Gadegaard, - fordi vognmanden skal foretage en holdningsændring fra at reklamere for sig selv til at reklamere for et fremmed produkt. Og gøre det til en del af sin indtjening.
- For den lille vognmandsvirksomhed med en enkelt bil vil det nok ikke være den store indtjeningskilde i fremtiden, vurderer Michael Gadegaard. ? Men hvis det er en stor virksomhed, kan det godt blive en relativt indbringende affære.
PopulærtI USA er Mobile Branding allerede et hit. I Europa er begrebet godt på vej til at slå an. Mest i Tyskland, hvor det er rimeligt udbygget ? mindre i Danmark, hvor det stadig er i opstartsfasen.
- Der er næsten ingen Mobile Branding på de danske landeveje endnu, siger Michael Gadegaard, - men vi forventer, at det kommer i stor stil. Udfordringen ligger i at finde virksomheder, der ønsker at markedsføre et produkt ved hjælp af rullende reklamer og kombinere dem med en transportvirksomhed, der er aktiv i det pågældende område. Knud Hansen koncernen er i forvejen inde hos en lang række transportvirksomheder, fordi de med deres OneStop koncept tilbyder salg og montering af kølemaskiner, lifte, overvågningsudstyr, opbygninger, reparation og service, lakering m.m., så de har gode muligheder for at finde transportvirksomheden.
Grænseløs kreativitet
- Den mest oplagte form for Mobile Branding er nok budskabet klistret på trailersiden. ? Men kreativiteten er grænseløs, siger Michael Gadegaard. ? Jeg har set en trailerbagdør med en reklame, hvor man vitterligt troede man kiggede ind i traileren. Og i USA har man ofte printet på taget af traileren, - netop fordi folk står og kigger ned på den ? for eksempel fra broer ?.
Baggrunden for købet af Sækko var, at Sækkos to afdelinger passede godt i Knud Hansens koncernens OneStop koncept. Tanken var nærliggende: når man alligevel havde vognmandens trailer inde til påmontering af kølemaskine, servicering eller reparation, så var det nemt at tilbyde hele produktpaletten til vognmanden, der sparede tid og slap for selv at køre traileren fra værksted til værksted.
Forventer vækstSækko Design beskæftiger i dag 15 medarbejdere, herunder tre kreative medarbejdere, produktionspersonale og professionelle skiltemontører.
- Vi har foreløbigt arbejdet med Mobile Branding lige omkring et års tid i Sækko Design, siger Michael Gadegaard, - men forventer, at konceptet bliver en succes. Der skal en holdningsændring til, og derfor er det ikke noget der sker fra den ene dag til den anden, - og det er svært at sige, hvor lang tid der går før vi ser Mobile Branding i gadebilledet. Idéen eksisterer jo allerede på busser og taxaer ? og i en vis udstrækning også i form af streamers på personbiler ? men når vi er inde på det mere professionelle udtryk, som Mobile Branding står for, er latenstiden nok lidt længere.
- Vi er foreløbigt godt tilfreds med udviklingen og har allerede et par af vore designs kørende på landevejen, siger Michael Gadegaard. - Selvom markedet er præget af hård konkurrence, ? og jeg tror også andre er i gang med konceptet allerede ? så mener jeg, vi har fat i den lange ende, fordi vi allerede har kontakt til transportvirksomhederne. Vi mærker en øget interesse og en stigende efterspørgsel. Og vi forventer vækst ? og dermed også på kort sigt at ansætte nye medarbejdere.
-----