23948sdkhjf

Fremtidsvision

Allerede i dag produceres der massive mængder af digitale data i førerhuset på en lastvogn. Data som indeholder en guldmine af informationer for chaufføren, vognmanden, speditøren og i sidste ende transportkøberen ? hvis de udnyttes rigtigt.

Men det sker kun i begrænset omfang, fordi datakilderne - fra motorens elektroniske styreboks, over fartskriver til navigations og kommunikationssystemer, for slet ikke at tale om Maut-computere etc. ? ikke kan tale sammen. Samtidig bliver kun en brøkdel af data overført til og registreret i til vognmandens Flådestyringssystemer.

Det vil Siemens VDO lave om på med et ny skalerbar hardware og software løsning, der kaldes Vehicle Control Center (VCC). Et ambitiøst projekt, som først forventes færdigt i slutningen af dette årti.

VCC skal ikke bare forbinde de forskellige systemer i køretøjet og forbinde dem trådløst med omverdenen. Siemens VDO lover eksempelvis også navigationssystemer, der er tilpasset lastvognen ? ikke kun når det gælder vogntogets dimensioner og vægt, men også de særlige køreegenskaber. Det kombineres naturligvis med kortdata, med særlige lastvognsrelevante informationer.

Et eksempel på nyttig udveksling af data mellem de forskellige systemer i førerhuset via køretøjets CAN-bus-system kunne være, at køretøjets elektronisk styrede gearskifte henter data fra navigationssystemet og eksempelvis automatisk skifter til det optimale gear lige inden en stigning, hvilket vil spare brændstof.

VCC-systemets hardvare i lastvognen vil naturligvis også rumme mere vante funktioner som Radio/CD-afspiller, styring af klimaanlæg og bakkamera.

Overførslen af de mange data til vognmandens flådestyringssystem betyder et meget mere detaljeret overblik over både køretøj og chauffør. Ud over naturligvis position og destination, så vil data fra lastvognens kørecomputer ? med tilhørende diagnosticeringssystemer ? sikre optimal planlægning af vedligeholdelse og reparationer.

På længere sigt, vil VCC-systemet kunne integreres med data fra eksempelvis den digitale tachograf (hvilket vil forenkle chaufførlogistikken) og andre myndighedsregulerede apparater som Maut-computere og lignende.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11